افزونه جلالی را نصب کنید. 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 6243 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 10 تعداد دیدگاهها : 764×
معاون استاندار: اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد در مسیر پیشرفت قرار دارد
24 مارس 2024 - 0:16
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای در بخش‌های مختلف، از جمله کشاورزی، صنعت، گردشگری و خدمات، گفت: "با وجود چالش‌هایی مانند کمبود بودجه، عدم وجود زیرساخت‌های مناسب، بیکاری و تورم، اقتصاد استان در مسیر پیشرفت قرار دارد."
پ
پ

سید احسان عسکری، معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، دکترای رشته اقتصاد، و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور است. او که ۲۵ سال سابقه کار در زمینه مسائل اقتصادی استان را دارد، به چالش‌ها و مشکلات اقتصادی استان به‌خوبی واقف است.

عسکری از دیدگاه سیستمی به اقتصاد استان نگاه می‌کند و معتقد است که برای حل مشکلات اقتصادی، باید همه بخش‌ها به‌صورت هماهنگ و هدفمند با یکدیگر کار کنند. او در این راستا، اقداماتی برای ساماندهی و هدفمند کردن فعالیت‌های اقتصادی در استان انجام داده است.

عسکری در این گفت و گو به آینده اقتصادی استان خوشبین است. او معتقد است که کهگیلویه و بویراحمد در مسیر پیشرفت قرار دارد و تحولات و جایگاه این استان نسبت به سایر استان‌ها ارتقا خواهد یافت.

در این گفت و گو، عسکری به موضوعاتی مانند وضعیت بودجه استان، اقدامات انجام شده برای حل مشکلات اقتصادی، برنامه‌های توسعه‌ای در بخش‌های مختلف، چالش‌های پیش رو و چشم‌انداز آینده اقتصادی استان می‌پردازد.

 

وضعیت بودجه استان در حال حاضر چگونه است؟

در سال ۸۹ که من مدیرکل اقتصادی استانداری بودم، سهم بودجه استان یک‌سوم یک درصد بود، در حالی که یک درصد جمعیت کشور را داشتیم. این سهم در سال ۱۴۰۰ به یک‌چهارم یک درصد کاهش یافت. با تلاش‌های انجام شده، در حال حاضر وضعیت بودجه استان رو به بهبود است و امیدواریم که به جایگاه واقعی خود برسیم.

چه اقداماتی برای حل مشکلات اقتصادی استان انجام شده است؟

یکی از اقدامات مهم، ساماندهی و هدفمند کردن فعالیت‌های اقتصادی است. در گذشته، اقدامات به‌صورت جزیره‌ای انجام می‌شد و عملکردها به‌صورت ساختاری و ارگانیک با هم ارتباطی نداشتند. برای حل این مشکل، ساختارهایی تعریف شده تا حلقه‌های ناقص در اقتصاد استان پر شود.

برای حل مشکلات اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد، اقداماتی نظیر ساماندهی و هدفمند کردن فعالیت‌های اقتصادی، حمایت از تولید داخلی، توسعه زیرساخت‌ها، جذب سرمایه‌گذاری و توانمندسازی نیروی انسانی انجام شده است. در راستای ساماندهی فعالیت‌های اقتصادی، ساختارهای جدیدی ایجاد شده و برنامه‌ریزی جامعی برای توسعه اقتصادی استان انجام شده است. همچنین، برای حمایت از تولید داخلی، واحدهای تولیدی تعطیل شده احیا شده و تسهیلات به واحدهای تولیدی فعال ارائه می‌شود.

در زمینه تولیدات کشاورزی چه اقداماتی انجام شده است؟

در حال حاضر، حدود ۲۷۲ مزرعه پرورش ماهی در استان فعال هستند. تا پیش از این، خوراک این مزرعه‌ها از استان‌های هم‌جوار تأمین می‌شد. خوشبختانه، ۶ کارخانه تأمین خوراک آبزیان در حال احداث است که با بهره‌برداری از آنها، نیاز استان به خوراک آبزیان تأمین خواهد شد و حتی صادرات خوراک آبزیان را نیز خواهیم داشت.

چه برنامه‌ای برای بهبود وضعیت شیلات در استان دارید؟

در حال حاضر، حدود ۲۲ هزار تن ماهی در استان تولید می‌شود. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این رقم به ۲۹ هزار تن خواهد رسید. همچنین، پرورش ماهی در پشت سدهای چم شیر و مارون نیز در دستور کار است.

در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی چه اقداماتی انجام شده است؟

در سال گذشته، ۳۵ میلیارد تومان تسهیلات برای احداث شعبه سوم واحد تولیدی «سینره» پرداخت شد. همچنین، ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات برای عصاره‌گیری و کنسانتره به واحد تولیدی «فراوران طبیعت کیان» پرداخت شده است.

در سال گذشته، علاوه بر این، احداث کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در گچساران، کشت گیاهان دارویی در ۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی و برنامه‌ریزی برای استفاده از میوه بلوط در تولید نان در دستور کار قرار گرفت. برای رفع چالش‌های این نوع صنایع، ارائه تسهیلات بانکی، توسعه زیرساخت‌ها، ارائه آموزش‌های لازم و حمایت از تحقیقات و نوآوری ضروری است. توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی می‌تواند به ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی، افزایش اشتغال و رونق اقتصادی استان کمک کند.

در زمینه کشت گیاهان دارویی چه اقداماتی انجام شده است؟

در ۲ سال گذشته، بیش از ۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی مناطق گرمسیری استان زیر کشت گیاهان دارویی قرار گرفته است. همچنین، کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در گچساران افتتاح شده است.

آیا می توان از میوه بلوط استفاده بهتری کرد؟

سالانه حدود ۶ میلیون تن گندم به کشور وارد می‌شود. در حالی که، حدود پنج میلیون تن قابلیت برداشت میوه بلوط در زاگرس را داریم. تیم ۱۰ نفره علمی استان به ترکیب ارگانیک آرد گندم و بلوط دست پیدا کرده‌اند که محصول تجاری گیاه دارویی بلوط استان در قالب امنیت غذایی در بازارهای کشور توزیع خواهد شد.

چه اقداماتی برای احیای واحدهای تولیدی تعطیل شده در استان انجام شده است؟

در سال‌های اخیر، برای احیای واحدهای تولیدی تعطیل شده در استان کهگیلویه و بویراحمد، اقداماتی نظیر ارائه تسهیلات بانکی، بخشودگی جرایم و بدهی‌های بانکی، استمهال بدهی‌های بانکی، ارائه مشوق‌های سرمایه‌گذاری و برگزاری جلسات و کارگروه‌های تخصصی انجام شده است.

در نتیجه این اقدامات، چندین واحد تولیدی از جمله کارخانه قند یاسوج، کارخانه تولید کنسانتره سیب «شهدناب» و کارخانه آهک هیدرات احیا شده‌اند. احیای واحدهای تولیدی فواید متعددی مانند ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی، کاهش وابستگی به واردات و افزایش درآمد سرانه برای استان به همراه دارد. با ادامه این اقدامات و حمایت از سرمایه‌گذاران، می‌توان شاهد احیای دیگر واحدهای تولیدی تعطیل شده و رونق اقتصادی در استان باشیم.

در زمینه تولید مرغ و گوشت چه اقداماتی انجام شده است؟

در ۲ سال اخیر، واحد مرغداری ۲۰ هزار قطعه‌ای در استان به بهره‌برداری رسیده است. همچنین، مزرعه مرغداری ۶۰۰ هزار قطعه در شهرستان باشت و بزرگ‌ترین کشتارگاه بزرگ جنوب کشور در لیشتر گچساران در حال احداث است.

چه برنامه‌ای برای توسعه صنعت گردشگری در استان دارید؟

برای توسعه صنعت گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد، برنامه‌های مختلفی مانند احداث ۵۲ طرح گردشگری شامل هتل، تالار و بوم‌گردی، توسعه زیرساخت‌های گردشگری، معرفی جاذبه‌های گردشگری، حمایت از سرمایه‌گذاران، آموزش و توانمندسازی فعالان صنعت گردشگری، ایجاد دهکده‌های گردشگری، توسعه گردشگری ورزشی، سلامت و مذهبی در حال اجرا و برنامه‌ریزی است. با اجرای این برنامه‌ها و توجه به حفظ محیط زیست، جلب مشارکت مردم محلی و ارائه خدمات با کیفیت به گردشگران، می‌توان شاهد رونق صنعت گردشگری و افزایش سهم استان از صنعت گردشگری کشور بود.

چشم‌انداز شما برای آینده اقتصادی استان چیست؟

من به‌عنوان کارشناس که حدود ۲۵ سال با اقتصاد این استان دست‌وپنجه نرم می‌کنم، معتقدم که کهگیلویه و بویراحمد در مسیر پیشرفت قرار دارد و تحولات و جایگاه این استان نسبت به سایر استان‌ها ارتقا خواهد یافت. با منطق امیدوار باشیم و بقیه را هم امیدوار کنیم، چرا که امید مایه حیات و زندگی است.

گفت و گو با سید احسان عسکری، معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، نشان‌دهنده‌ی عزم و اراده‌ی استان برای عبور از چالش‌ها و حرکت به سوی توسعه اقتصادی بود.

با وجود چالش‌هایی مانند کمبود بودجه، عدم وجود زیرساخت‌های مناسب، بیکاری و تورم، عسکری به آینده‌ی استان خوشبین است و معتقد است که کهگیلویه و بویراحمد در مسیر پیشرفت قرار دارد.

تحقق این امر مستلزم تلاش و همکاری همه‌ی بخش‌ها، از جمله دولت، مردم و بخش خصوصی است. با همدلی و همیاری می‌توان مسیری روشن به سوی توسعه اقتصادی استان ترسیم کرد و به آینده‌ای امیدوار بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه های مردم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 09171482994
پسـت الـکترونیـکی info@asrzagros.ir
آدرس پسـتی جمهوری اسلامی ایران،کهگیلویه و بویراحمد، دهدشت ...