افزونه جلالی را نصب کنید. 22 شوال 1445 Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 6261 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 10 تعداد دیدگاهها : 764×
تنگ پیرزال کهگیلویه با جاده ای مخوف و پل های کم عرض
04 آوریل 2024 - 9:44
تنگ تاریخی پیرزال ازنظر جغرافیایی در ۲۴ کیلومتری جاده دهدشت - سر فاریاب واقع شده که در اکثر مواقع سال به ویژه ایام نوروز و تابستان این منطقه پذیرای گردشگران است اما مسیر عبور این جاده بسیار کم عرض و پرپیچ و خم است و به قتلگاهی برای مردم و مسافران تبدیل شده است.
پ
پ

چرام یکی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد در رشته‌کوه‌ها زاگرس هست به چرام لقب سرزمین زیبایی‌های هزار و یک‌شب داده‌اند زیرا این منطقه خوش آب‌وهوا داری مناطق گردشگری و طبیعی بکر و زیبایی است.

تنگ پیرزال یکی از مناطق بسیار زیبا و دیدنی در این شهرستان است. این منطقه گردشگر پذیر دگرگونی‌های فراوان را درگذر زمان به خود دیده است و امروزه با چشم‌اندازی زیبا و دل‌نشین در سایه‌سار طبیعت بکرش پذیرای جمع زیادی از گردشگران است.

تنگ تاریخی پیرزال ازنظر جغرافیایی در ۲۴ کیلومتری جاده دهدشت – سر فاریاب واقع شد. در اکثر مواقع سال بخصوص ایام نوروز و تابستان این منطقه پذیرای گردشگران است. کتیبه تنگ پیرزال مربوط به دوره قاجار هم در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۸۶ و با شماره ثبت ۱۹۹۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

علی رغم این همه زیبایی خدادادی اما زیرساخت های لازم از جمله جاده مناسب در این مکان وجود ندارد.
حتی روز گذشته شاهد واژگونی یک دستگاه پراید و مرگ یک مادر جوان و قطع نخاع زن دیگری در این تصادف بودیم.

یکی از اهالی کهگیلویه گفت: واقعاً نظیر چنین نقطه حادثه خیزی در کشور وجود ندارد زیرا زاویه پیچ ۹۰ درجه، شیب جاده نزدیک به ۹۰ و عرض جاده افتضاح است.

مسعود خردمند افزود: زمان بروز حادثه ،حتی با حداقل سرعت ،قدرت هرگونه مانوری را از هر راننده ای میگیرد.

وی تاکید کرد: بنده دو سال پیش همین نقطه با سرعت ۲۰ کیلومتر به جهت لغزندگی جاده و بارش نتوانستم ماشین را کنترل کنم ، مجبور شدم ماشین را به گاردیل کنار پل بکوبم تا متوقف شود.

جاده تنگ پیرزال ایمنی و استاندارد لازم را ندارد

رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تردد و نقاط گردشگری زیادی روی جاده یاسوج به چرام بخصوص محدوده تنگ پیرزال است.

سرهنگ حسن دانایار ابراز کرد: تا دیر نشده است باید فکری اساسی برای این جاده شود، مردم شهرستان‌های کهگیلویه، لنده و چرام و برخی مناطق استان‌های جنوبی از این جاده استفاده می‌کنند و در ایام تعطیلات محل تفریح و گردش مردم است، اما متاسفانه جاده مناسب ندارد.

وی عنوان کرد: در محدوده «تنگ پیرزال» که بخشی از این جاده است، چند پل غیر هندسی، غیر مهندسی و غیر اصولی وجود دارد.

سرهنگ دانایار تصریح کرد: هر سال شاهد تصادفات زیادی در این جاده بخصوص محدوده «تنگ پیرزال» هستیم که اکثرا سقوط از پل‌های این محدوده است.

وی ادامه داد: این جاده استاندارد و ایمنی مناسب و لازم را ندارد و از لحاظ فنی و مهندسی نیز با مشکلات جدی مواجه است، بطوریکه باعث پس زدن ترافیک می‌شود و گاهی تا ساعت ۲۳ در اینجا ترافیک است

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

این استان با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

کهگیلویه و بویراحمد ۶ هزار و ۱۳۹ کیلومتر جاده اصلی، فرعی و چهارخطه دارد که از این میزان پنج هزار و ۴۲۰کیلومتر آن فرعی و روستایی است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی ۷۲۶هزار نفر جمعیت دارای ۹ شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

کهگیلویه وبویراحمد با بیش از ۱۶ کیلومتر مربع یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

 

 

 

دیدگاه های مردم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 09171482994
پسـت الـکترونیـکی info@asrzagros.ir
آدرس پسـتی جمهوری اسلامی ایران،کهگیلویه و بویراحمد، دهدشت ...