افزونه جلالی را نصب کنید. 24 شوال 1445 Thursday, 2 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 6273 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 10 تعداد دیدگاهها : 764×
هفته وحدت،تجلِّی وفاق و اتّحادِ فِرَق و مذاهب اسلامی
21 اکتبر 2021 - 23:25

امروز،تنازعات و کشمکش هایِ فِرَق و مذاهب اسلامی،مقدرات و اصول بنیادین دین را به مخاطره انداخته است.

پ
پ

به گزارش عصرزاگرس دکتر سیاوش نریمان نوشت؛

باسمه الحقِّ المُبینِ.
“به نامِ حقّ که وحدت آفرین است”.
با تقدیم صلوات بیکران به روان مقدَّس پیامبر مهر و رحمت،حضرت محمَّد”ص”
و اهداءِ مراتبِ سلام های عیدانه به آستان شما خوبان.
در مطلعِ سخن،میلاد این خواجه دو عالم و هفته وحدت اسلامی را،۱۲ ربیع الاول به روایت اهلِ سنّت و ۱۷ ربیع الاول به اعتقاد امامیه که ابتکار امام راحل”ره” است،به شما سالکانِ پیامبر رحمت”ص” در جغرافیای جهان اسلام تهنیت می گوییم و شادباش.
حضرت محمَّد،زبده و خلاصه تمام پیامبران بوده و به تعبیر حدیث قدسی، وجود مبارکشان،بهانه آفرینش آسمان ها و زمین شده است.”لَولاکَ لَما خَلَقتُ الاَفلاکَ”.
به تعبیر آن عارفِ شاعرِ برجسته:
/با محمَّد بود عشقِ پاک،جفت/بهرِ عشق،او را خدا،لَولاک،گفت/منتها در عشق،چون او بود فرد،/پس مَر او را زِ انبیا، تخصیص کرد/گر نبودی بهرِ عشقِ پاک را،/کَی وجودی دادَمی افلاک را/

سعدی،افصح المتکلمین نیز کمال ها و خصال آن خواجه بی نظیر را در اوج زیبایی می داند که:/بَلَغَ العُلی بکمالهِ/کَشَفَ الدُّجی بِجمالهِ/حَسُنَت جمیعُ خِصالهِ/ صَلُّوا علیهِ وَ آلهِ/
این سفیر الهی،هماره وحدت و وفاق را با الهام گیری از وحی سرمدی،کلید گشایش مشاکلِ جامعه بشری می دانسته و نفسِ وجودشان،حلقه اتفاق و اتحاد جوامع اسلامی بوده است.
سخنی متقن و نغز از مرحوم شیخ محمدحسین کاشف الغطاء که اتفاقاََ از مشهورات و مقبولات نیز تلقی می شود ناظر به اهمیت همین مقوله وحدت جامعه دینی ست که فرموده بود:”بُنِیَ الاسلامُ علی کَلمتینِ:کلمه التوحیدِ و توحیدُ الکلمه.
بدین معنا که اسلام بر دو اصل و دو فکر بنا شده است:یکی اعتقاد به توحید و دیگری وحدت و یکپارچگی جامعه اسلامی.
مبرهَن است اگر مسلمانی یکپارچگی و وحدت جامعه اسلامی را تمکین نکند و بدان پایبند نباشد،اصل توحید را نیز نقض کرده است.
امروز،تنازعات و کشمکش هایِ فِرَق و مذاهب اسلامی،مقدرات و اصول بنیادین دین را به مخاطره انداخته است.
البته برافراشتن بیرق وحدت اسلامی و تقریب مذاهب هرگز به معنایِ عدول از مواضع و اصول عقاید نیست بلکه شرایط جهان اسلام اقتضاء می کند که اهل اسلام،حولِ اصول مشترک خویش بیندیشند و از متفرعات ثانویه چشم پوشی کنند تا به کیان و هدف غایی اسلام،خدشه و صدمه ای وارد نشود.
ظهور پدیده کریه و خبیث گروهک های سفّاکی نظیرِ داعش و دیگر تروریست های اجاره ای،معلولِ تفرُّق و تشتُّت در جهان اسلام است که این چنین تحت الحمایه نظام سلطه،سیمای رحمانی شریعت اسلام را در مجامعِ جهانی،مخدوش و ملکوک کرده و اینچنین هدم و قتلِ مردم را در فلسطین،عراق،سوریه، لبنان،یمن و افغانستان، موجب شده اند.
علی ایِّ حالِِ به تعبیر قرآن در آیه ۴۶ سوره انفال:”لا تَنازَعُوا فَتَفشَلُوا وَ تَذهَبَ ریحُکُم”، مسلمانان نباید با یکدیگر نزاع کنند و گرنه سست می شوند و هیمنه و شکوه شان نابود می شود. به گواهی تاریخ، عالمان شیعه نظیر:سیدِ قطب،سید جمال اسدآبادی،اقبال لاهوری،آیت الله بروجردی، حضرت امام خمینی “ره”،مبتکرِ ایده وحدت اسلامی،علّامه طباطبایی، استاد شهید مطهری و حضرت آیت الله خامنه ای زعیمِ حکیم جهان اسلام و دهها عالم شیعی دیگر، ایدئولوژ و تئوریسینِ این وفاق و همدلی مسلمانان بوده و وحدت و یکپارچگیِ مذاهب و نحله های اسلام را تنها راهِ رهایی از چنگالِ اجانب سلطه گر،دانسته و می دانند..
اهل ادب و عرفان نیز گفته اند:/جان گرگان و سگان از هم جداست/متَّحد،جان هایِ شیرانِ خداست/حالِ حیوانی ندارد اتحاد/تو مجو این اتحاد از روحِ باد/تفرقه در روحِ حیوانی بُوَد/نفسِ واحد،روح انسانی بُوَد/
و به قول اقبال لاهوری یکی از منادیانِ وحدت اسلامی:
/از حجاز و شام و ایرانیم ما/شبنمِ یک صبحِ خندانیم ما/اهل حق را حجَّت و دعوی یکی ست/خیمه های ما جدا،دل ها یکی ست/.
بنا بر این، عشق، نوعدوستی،همدلی و همزبانی،گفتگوی مهرورزانه و مستدلّ و پرهیز از عناد و لجاج،باعثِ هم افزایی، وفاق و اتحاد می شود و موازنه قدرت را به سود مسلمانان در مواجهه با اجانبِ متجاوز،سنگین و سنگین تر می کند.
به تعبیر ملّای رومی:
/ای بسا هندو و ترک، همزبان/ای بسا دو ترک،چون بیگانگان/پس زبانِ همدلی خود دیگر است/همدلی از همزبانی خوشتر است.
قصه های حماسی فردوسی در شاهنامه از جمله، رویاروییِ کاوه آهنگر با ضحَّاک و مبارزات ایرانیان در مقابله با تورانیان نیز حاکی از وحدت و وفاق ملِّی ست‌:/زِ دانا تو نشنیدی این داستان/که برگوید از گفته باستان/که گر دو برادر نَهد پشت پشت/تنِ کوه را باد مانَد به مشت/به لشکر توان کرد این کارزار/به تنها نمی خیزد از یک سوار/.
اوجِ تجلِّیِ این وحدت اسلامی در محور مقاومت، دفاع مقدس میهن اسلامی و دیگر کشورهای مسلمان در مواجهه با متجاوزان با وجود تنوّعِ مذاهب و معتقدات به وضوح دیده می شود.
جانِ کلام این که راه تفوُّقِ بر سیاست های شیطانی معاندان،استفاده از راهکار استراتژیکِ وحدت اسلامی و اجتناب از واگرایی،نفار و نفاق است و بس.
جستارِ پیشِ روی تان را با شاه بیتی از حافظ راز شیراز که ناظر به همین وحدت است و اتفاقِ نظر،خاتمه می دهیم که:/حسنت به اتفاقِ ملاحت، جهان گرفت/آری به اتفاق،جهان می توان گرفت/.
با ارادت تمام و اخلاص مدام:سیاوش نریمان
۱۴۰۰/۷/۲۹

دیدگاه های مردم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 09171482994
پسـت الـکترونیـکی info@asrzagros.ir
آدرس پسـتی جمهوری اسلامی ایران،کهگیلویه و بویراحمد، دهدشت ...