افزونه جلالی را نصب کنید. 20 شوال 1445 Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 6255 تعداد نوشته های امروز : 7 تعداد اعضا : 10 تعداد دیدگاهها : 764×
میدان گازی بویراحمد پروژه ای ملی با تولید ۲۰میلیارد مترمکعب گاز طبیعی
04 نوامبر 2023 - 5:59
توسعه میدان گازی «مختار» شهرستان بویراحمد با هدف جبران بخشی از ناترازی گاز کشور و ضرورت فعال کردن بنگاه های اقتصادی استان پس از سه دهه انتظار و با اهتمام دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفته است.
پ
پ

مخزن گازی مختار در استان کهگیلویه و بویر احمد و در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است، البته وجود گاز در مخزن مختار با حفر نخستین چاه اکتشافی در سال ۱۳۶۹ اثبات شد.

میدان گازی مختار سال ها در پیچ و خم وعده ها باقی ماند تا اینکه پس از سال ها انتظار این میدان گازی در دولت سیزدهم تعیین تکلیف شد.

سال ۱۴۰۰ ، سید علی احمد زاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد خواستار تعیین تکلیف میدان گازی مختار توسط وزارت نفت شد. وی گفت: راه اندازی میدان گازی مختار از مطالبات و خواسته‌های به حق مردم منطقه از مجموعه وزارت نفت است.

میدان گازی یا میدان گاز طبیعی ( Natural gas field ) به مخزن طبیعی گاز طبیعی می‌گویند که طی میلیون‌ها سال در اثر فعل و انفعالات شیمیایی بر روی بقایای جانداران مدفون شده در زمین به وجود می‌آید و این میادین اغلب در کنار میادین نفتی یافت می شوند.

میدان گازی مختار یاسوج با تولید بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی ذخیره شده در ۱۰ کیلومتری این شهر یاسوج قرار دارد و یکی از ظرفیت های مهم اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.

طبق اعلام معاون وزیر نفت، بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، این طرح در ۲ مرحله اجرا و با توسعه این میدان، روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

مجید چگنی گفت: این طرح مهم، طبق سیاست‌های کلان وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران به‌منظور کمک به حل مسئله ناترازی فصلی گاز و تقویت شبکه گاز کشور طراحی شده و به مرحله اجرا رسیده است که با اجرای این طرح، بیش از ۲ هزار نفر نیروی متخصص بومی به‌مدت سه سال مشغول به‌کار می‌شوند و اعتبار در نظر گرفته‌شده برای تکمیل آن، ۴۲۰ میلیون یورو است.

میدان گازی مختار آغازگر تحولات چشمگیر

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز پیش از این گفته بود که حدود ۱۱ حلقه چاه در میدان گازی مختار حفر می شود و بهره برداری از این مخزن گازی در سفر دوم دولت به فضل الهی آغاز خواهد شد.

سید علی احمدزاده، همچنین دستور وزیر نفت در خصوص بهره برداری از منطقه گاز مختار را کاری بزرگ دانست و بیان کرد: پیمانکار انتخاب شده است و تجهیز کارگاه انجام شده است.حتما باید برای گاز شیرین کردن تاسیساتی ایجاد شود که اشتغال پایدار خواهد داشت.

وی ادامه داد: میدان گازی مختار، بخش زیادی از گاز کشور را می تواند تامین کند و کمبود گاز کشور را در فصل زمستان جبران می کند.

استاندار گفت : برآورد این است که تا ۱۵ سال می تواند کل گاز ایران را تامین کند و البته کار لرزه نگاری یک فاز آن با هلیکوپتر آغاز می شود و تا کل مخزن شناسایی شود.

احمدزاده اضافه کرد: اجرای این طرح موجب رونق اقتصادی منطقه، ایجاد فرصت های شغلی فراوان و نیز پایداری گاز در شبکه سراسری می شود.

وی تاکید کرد: یونیت هایی ( دستگاه های گاز شیرین کن)که قرار است ایجاد شود حداقل در کمترین تراز ۵۰۰ نفر شغل ایجاد می کند که پیش بینی می شود تا هزارفرصت شغلی در این رابطه ایجاد شود

مخزن مختار از میادین هیدروکربوری توسعه نیافته کشور است که از نظر نزدیکی به مراکز پرجمعیت و خطوط لوله گاز، میدانی ایده‌آل برای ذخیره‌سازی محسوب می‌شود.

پس از اتمام دوره پنج ساله تولید از مخزن مختار، امکان بهره‌برداری از آن به‌عنوان یک مخزن ذخیره‌سازی گاز فراهم می‌شود، در این مرحله ظرفیتی در حدود ۱,۲۵ میلیارد متر مکعب در مخزن ایجاد می‌شود تا در هشت ماه گرم سال روزانه پنج میلیون متر مکعب در مخزن ذخیره و در ماه‌های سرد سال روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب از آن تولید کنیم

این پروژه با ایجاد اشتغال برای ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و با هدف تولید روزانه هشت میلیون متر مکعب گاز بشکه میعانات گازی ایجاد خواهد شد.

به علت وضعیت خاص فیزیکی منبع طبیعی گاز، قابلیت تزریق و ذخیره گاز در فصول گرم گرم سال برداشت در فصول سرد سال و تراز نمودن شبکه را دارا است.

این میدان گازی در استان کهگیلویه و بویر احمد و فاصله ۱۰ کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است.

برنامه های پیش رو برای توسعه میدان گازی مختار

وی گفت: طبق تعریف اولیه طول این میدان ۱۸ کیلومتر و عرض متوسط چهار کیلومتر دارد و این میدان، مخزن حجیم و قابل توجهی است که با حفاری این چاه تا هشت ماه آینده باید مطالعه دقیق آن نهایی شود.

مدیر پروژه میدان گازی مختار تاکید کرد: در فاز بعدی از این میدان روزانه پنج میلیون تا هشت میلیون متر مکعب گاز برداشت می شود، باید در نظر داشت که در فصل سرد حتی یک میلیون متر مکعب گاز نیز ارزش پیدا می‌کند.

اژدری ابراز کرد: ذخیره‌سازی در کل کشور در حال انجام است، طرح‌هایی از سال ۸۶ شروع شد و در سال ۹۵ پایان یافت که از این میادین نزدیک به ۲۵ میلیون متر مکعب برداشت می‌شود، با مطالعه و راه‌اندازی میدان گازی مختار و چند میدان دیگر که در ایلام و چند شهر دیگر وجود دارد، میزان ۲۵ میلیون متر مکعب برداشت را به حدود ۱۱۵ میلیون متر مکعب می‌رسانیم.

وی بیان کرد: بنابراین میادین مستقل پراکنده‌ای که از آن به عنوان میادین ذخیره‌سازی یاد می‌شود، برداشت گاز را به روزی ۱۱۵ میلیون متر مکعب در ماه‌های سرد سال می‌رساند.

اژدی تصریح کرد: در کشور برای از بین بردن ناترازی گاز باید میادین گازی را به مخازن ذخیره‌سازی گاز تبدیل کنیم، به این صورت که در هشت ماه گرم سال گاز شیرین را از خطوط انتقال سراسری به مخازن مستقل تزریق کنیم، تا در فصل زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. میدان گازی مختار یکی از کاندیداهای اولویت اول برای این مخازن بوده است.

از دسترس یا شهرهای سردسیری است که بخاطر کمبود گاز دچار کسری می‌شوند.

مدیر پروژه میدان گازی مختار ابراز کرد: یاسوج شهر سردسیری است و زمستان با بارش برف و باران روبرو است، تکمیل طرح ذخیره‌سازی و تولید روزانه بین پنج تا هشت میلیون متر مکعب گاز به راحتی می‌تواند یاسوج را از خط لوله سراسری مستقل کند.

وی گفت: راه‌اندازی میدان گازی موجب اشتغال زایی برای ۴۰۰ نفر و رونق اقتصادی و آبادانی منطقه می‌شود و پشتوانه قوی برای تأمین کسری گاز زمستانه است.

اژدری بیان کرد: تاکنون سیاست‌های کلان به این صورت بوده که گازرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار صورت بگیرد، اگر بتوانیم ظرفیت ذخیره‌سازی را بالا ببریم و ناترازی را به حداقل برسانیم، گازرسانی به روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار نیز در دستور کار قرار می گیرد.

تا این چاه ها حفاری شوند و شبکه ساختاری شان ایجاد شود.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: اشتغال و درآمدی که به واسطه این طرح حاصل می شود تا حدودی برای رفع بیکاری در استان موثر خواهد بود.

عسکری ادامه داد: توسعه پایدار به منظور سازگاری با محیط زیست است و اکنون در محیط اجرای طرح حدود ۱۰۰ درخت وجود دارد.

وی گفت: کارفرما موظف است هر تعداد درخت که آسیب ببیند در محیط پیرامونی در تراکم بالاتری کاشت درخت انجام دهند.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: قرار بود پد هلیکوپتری در این طرح ایجاد شود اما به منظور جلوگیری از قطع درختان در این منطقه پد اختصاصی برای مجموعه در طرح حذف شد و در فاصله دیگری این طرح اجرایی شد.

عسکری تاکید کرد: بحث دیگری هم مطرح است اما به لحاظ فنی هنوز تایید نشده است به گونه ای که چاه آتش در محل خاک دپو ایجاد و از خاک دپو استفاده کنند تا به درختان منطقه آسیبی وارد نشود.

 

 

 

 

دیدگاه های مردم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 09171482994
پسـت الـکترونیـکی info@asrzagros.ir
آدرس پسـتی جمهوری اسلامی ایران،کهگیلویه و بویراحمد، دهدشت ...