افزونه جلالی را نصب کنید. 26 شوال 1445 Saturday, 4 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 6276 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 10 تعداد دیدگاهها : 764×
در سفر رئیس بنیاد مسکن کشور به کهگیلویه و بویراحمد چه گذشت/ مردم و مسئولان چه درخواستی داشتند(+گزارش)
12 سپتامبر 2021 - 23:03

کمبود نقدینگی، اختصاص تسهیلات بلاعوض و رفع مشکل کمبود سیمان از جمله خواسته‌های مردم زلزله‌زده سی‌سخت از نیکزاد بود.

پ
پ

به گزارش عصرزاگرس،اکبر نیکزاد در سفر به سی‌سخت ضمن بازدید از روند ساخت و ساز با مردم گفت‌وگو کرد و سپس در جلسه‌ای در فرمانداری سی‌سخت حاضر شد‌.

در ابتدای این نشست فرماندار دنا به تشریح خواسته‌های مردم از اکبر نیکزاد پرداخت و گفت: مردم برای ادامه ساخت و ساز با کمبود نقدینگی مواجه هستند و علی‌رغم اینکه خانه‌ها در متراژ ۷۰_۸۰ متری ساخته شدند اما چون سی‌سخت روی گسل قرار دارد برای استحکام بیشتر،نیازمند افزایش اعتبارات هستیم.

اختصاص ۵۰ درصد دیگر تسهیلات بلاعوض دیگر خواسته سی‌سختی‌ها از رئیس بنیاد مسکن کشور بود که توسط عبدالحمید پناهی مطرح شد. دولت ۱۴۰ میلیارد بلاعوض مصوب کرد اما از این مقدار ۹۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون پرداخت شده است.

فرماندار بویراحمد کمبود سیمان را از دیگر مشکل مردم دانست و بیان کرد: ۳۰ درصد از ۱۶۰ کیسه سیمان تعهد بنیاد مستضعفان در اختیار مردم قرار گرفته،ضمن اینکه از ۱۰ میلیارد مبلغ تعهدی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ۴۰ درصد پرداخت شده است.

حجت‌الاسلام مصباح‌نژاد دومین سخنران نشست با رئیس بنیاد مسکن بود که در ابتدا به وضعیت سخت و بحرانی لحظات ابتدایی وقوع زلزله پرداخت و گفت: همه دستگاه‌ها کمک کردند تا به وضعیت عادی برگردیم.

امام جمعه سی‌سخت با بیان اینکه خوشبختانه زلزله ۲۹ بهمن سال گذشته سی‌سخت هیچ‌گونه تلفات جانی نداشت، افزود: حفظ آرامش و وحدت و جان انسان به خوبی مدیریت شد و ستاد بازسازی بلافاصله تشکیل و اقدام به صدور پروانه و مجوز کردند.

مصباح‌‌نژاد ادامه داد: عملیات بازسازی منازل آسیب‌دیده از اردیبهشت شروع شد و ساخت و ساز در سی‌سخت طی این یازده زمانی معقول است.

وی که خواستار افزایش تسهیلات قرض الحسنه و همچنین تنفس در تسهیلات معیشتی بود گفت: ۲۵۰ مستاجر در دنا بدون سرپناه هستند، پیشنهاد می‌کنم زمینی اختصاص و برای این افراد خانه احداث شود.

در ادامه باقری مدیرکل بنیاد مسکن‌ کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ۱۷۰۰ واحد احداثی، ۱۰۱۹ واحد در  سی‌سخت است که تا پایان مهر ۸۰ تا ۹۰ درصد تکمیل می‌شوند.

این مسئول خواستار تخصیص ۵۰ درصد دیگر بلاعوض شد و گفت: انتظار می‌رود به زودی ۵۰ درصد دیگر بلاعوض گرفته شد تا مردم قبل از فرا رسیدن فصل سرما سرپناه داشته باشند.

پژمان نیک‌اقبال مدیرکل راه و شهرسازی از مطالعه گسل‌های سی‌سخت خبر داد و گفت: با همکاری دانشگاه یاسوج مطالعات اولیه در خصوص گسل‌ها و ضریب زلزله در سی‌سخت شکل گرفت و ضریب زلزله در آیین نامه از ۳/ به ۳۵ صدم تغییر کرد و باعث شد حجم آرمتور مصرفی و نوع سازه در سی‌سخت سنگین تر شود و بار مضاعف برای سی‌سخت‌ها داشته باشد.

این مسئول عنوان کرد: پیشنهاد کردیم سی‌سخت پایلوت کشوری برای بازسازی پس از زلزله باشد، که البته کارهایی در  سی‌سخت انجام می‌دهیم تا شهر را به لحاظ المان‌ها گردشگرپذیر کنیم، ضمن اینکه برای خیابان اصلی سی‌سخت برنامه‌‌ریزی صورت گیرد.

نیک‌اقبالی از باز شدن سامانه و ثبت‌نام مردم سی‌سخت در طرح  اقدام ملی مسکن برای بار دوم خبر داد و گفت: از وزارت راه و شهرسازی قول گرفتیم که سی‌سخت استثنا دیده شود و تسهیلات اقدام ملی مسکن در اختیار کسانی که زمین دارند و نیازمند تسهیلات هستند قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تسهیلات اقدام ملی ۱۷۵ میلیون تومان با بهره ۱۸ درصد است مردم درخواست می‌کنند که این تسهیلات در اختیار آنها قرار گیرد که اگر اختصاص داده شود می‌تواند به روند بازسازی سی‌سخت کمک ویژه‌ای شود.

تقی‌زاده رئیس شورای سی‌سخت با بیان اینکه ساخت منازل در زیربنای ۸۰ متر کم است، گفت: هر متر خانه با ۲.۵ تا ۳ میلیون ساخته می‌شود که با این روند تسهیلات اختصاصی ناچیز است لذا به قشر ضعیف سی‌سخت که تعداد آنها کم نیستند کمک شود.

وی با بیان اینکه وام‌ها قطره‌چکانی در اختیارمردم قرار می‌گیرد گفت: مبالغ وام‌ها زیاد نیست مسئولان خواستند با این روند قطره‌چکانی به مردم کمک کنند اما با این روند کرونا صفوفی تشکیل شد و مشکلاتی ایجاد کرد که توصیه می‌کنیم نسبت به آزادسازی تسهیلات بلاعوض کمک شود.

رئیس شورای شهر سی‌سخت گفت: شهرداری ۱۰۰ متر پروانه رایگان برای مردم صادر کرده که  ۸۳۰ پروانه صادر و مبلغ ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از بنیاد مسکن طلبکار هستیم .

تقی‌پور از ورود بیش از حد بازرسی در این شرایط بحرانی سی‌سخت انتقاد کرد و گفت:۷ ماه از زلزله سی‌سخت گذشته اما هنوز تغییر کاربردی انجام نشده که این نوع کار کردن مدیریت بحران نیست.

وی جهاد کشاورزی را هم مورد انتقاد قرار داد و گفت: جهاد کشاورزی تا کنون هیچ خدمت و ریالی به طرح‌هایی که حتی آسیب‌های میلیاردی دیدند نکرده و در این خصوص هم پاسخ‌گو نیست.

وی خواستار استمهال در تسهیلات پرداختی شد و با بیان اینکه نگذارید این شرایط به سرما برسد، گفت: تاکنون یک ریالی به هیچ مسجدی اختصاص داده نشده است.

در پایان هم کیامرث حاجی‌زاده معاون استاندار کهگیلویه وبویراحمدگفت: خوشبختانه حادثه ۲۹ بهمن سال گذشته، کشته نداشتیم و فقط ۱۴۰ نفر مصدوم شدند.

این مسئول بیان کرد: همان شب اول حادثه تمامی خدمات برقرار شد و کار آواربرداری ۲۳ فروردین تمام و صدور پروانه‌ها آغاز شد.

معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: کمیسیون ماده ۵ را به مسئولیت راه و شهرسازی برگزار کردیم و حتی به املاکی که سند نداشتند خدمات ارائه کردیم.

اکبر نیکزاد در پایان این جلسه با بیان اینکه همه خدمت‌گزاران مردم عزیز هستند، گفت: همه مسئولان در حوادث با جان و دل پای کار هستند.نظام کار را به جای رسانده که مسئولان برای خدمت به مردم رقابت می‌کنند.

نیکزاد ضمن قدردانی از اقدامات و پیگری‌های مرحوم علیرضا تابش در حادثه زلزله سی‌سخت گفت: نزدیک ۲ هزار واحد در کمتر ار ۵ ماه احداث می‌شود که این کار بزرگی است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با قدردانی از پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان گفت: آقای فتاح مقدار مشخصی سیمان به صورت بلاعوض به سی‌سخت کمک کرده ستاد اجرایی کمک‌ و دولت وام و بلاعوض اختصاص داد.

وی با اشاره به پای کار بودن نظام مهندسی گفت: نظام مهندسی تلاش می‌کند که خانه‌ها فنی ساخته شود و بنیاد بتن با تمام توان در حال تامین بتن است.

وی با اشاره به لزوم نظارت بر وام‌ها و تسهیلات بلاعوض در سی‌سخت گفت: پیگیر افزایش تسهیلات و بلاعوض هستیم، البته تصور نشود اگر تسهیلات و بلاعوض افزایش یابد آن کسانی که خانه خود را ساخته‌ از تسهیلات و بلاعوض جدید بهره‌مند خواهند نخواهد شد.

نیکزاد بیان کرد: بنیاد مسکن هر متر مربع خانه در سی‌سخت را با ۲.۵ میلیون تومان می‌سازد که باید این موارد و خدمات به اطلاع مردم رسانده شود.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات خوبی برای احداث معابر داده شود، گفت: تیم قوی سازه‌ای و معماری برای پروژه‌های بلند مدت بنیاد مسکن فعالیت دارند که چند نفر از اساتید دانشگاه یاسوج از سرگروه‌های این تیم است لذا توصیه می‌کنیم از این ظرفیت استفاده کنید.

دیدگاه های مردم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 09171482994
پسـت الـکترونیـکی info@asrzagros.ir
آدرس پسـتی جمهوری اسلامی ایران،کهگیلویه و بویراحمد، دهدشت ...