افزونه جلالی را نصب کنید. 13 ذو القعدة 1445 Monday, 20 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 6328 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 10 تعداد دیدگاهها : 764×
آخرین آمار پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد از افزایش قصور پزشکان تا ازدیاد پرونده‌های نزاع
09 می 2024 - 12:17
پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد آمار مربوط به مراجعات سال 1402 را با جزئیات اعلام کرد.
پ
پ
به گزارش عصر زاگرس از یاسوج؛ به مانند هر سال در ابتدای سال جاری کامروز امینی مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد گزارشی از آمار مربوط به این دستگاه در سال ۱۴۰۲ و مقایسه آن با سال ۱۴۰۱ را در نشست با خبرنگاران تشریح کرد
.مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد چنین گفت که در پزشکی قانونی در چهار حوزه معاینات بالینی، اجساد و آزمایشگاه و کمیسیون فعالیت می‌کنیم که منجر به مراجعات متعدد مردمی می‌شود.
وی در ادامه این گزارش گفت: در معاینات بالینی و سرپایی در حوزه مصدومان اهم از تصادفات، نزاع و حوادث کار در معاینات اختصاصی خانم‌ها و آقایان در مجموع در سال گذشته تعداد ۲۶۳۲۰ پرونده در کل استان تشکیل شد.
امینی گفت: در سال‌های گذشته و در ۵ سال اخیر در این حوزه نسبت به جمعیت رتبه اول کشور را داشته‌ایم که در سال ۱۴۰۲ هم همین رتبه را کسب کردیم.
وی در توضیح این آمار تصریح کرد: تعداد ۱۷۷۲۹ پرونده متعلق به آقایان بقیه پرونده‌ها مربوط به خانم‌ها بوده است.
امینی گفت: در معاینات اجساد تعداد ۷۱۲ پرونده جسد در سال ۱۴۰۲ به پزشکی قانونی استان آمده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ به میزان ۲ درصد افزایش داشته است.
وی معاینه اجساد و مرگ‌های غیرطبیعی را یک شاخص مهم دانست و گفت: خودکشی و دیگر کشی جز این آمار به حساب می‌آید که در سال ۱۴۰۲ به میزان ۵۲۱ پرونده مرگ غیرطبیعی از انواع مختلف داشتیم و نسبت به سال ۱۴۰۱ تقریباً برابر بوده است.
مدیرکل پزشکی قانونی به آیتم بعدی یعنی کمیسیون‌ها اشاره کرد و گفت: در کمیسیون‌ها پرونده‌های مشکل‌دار مورد بررسی قرار می‌گیرند که 366 پرونده در سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار گرفت و افزایش قابل توجهی نسبت به سال ۱۴۰۱ با ۲۹۰ پرونده داشته است.
یکی دیگر از موضوعات مهم و آمارهای اساسی در پزشکی قانونی مربوط به پرونده‌های قصور پزشکی است که کامروز امینی گفت: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۰۵ پرونده قصور پزشکی تشکیل شده بود که ۷۱ پرونده بیشتر از سال ۱۴۰۱ بوده و این رشد ۱۰۰ درصدی پرونده‌های قصور پزشکی را نشان می‌دهد و نشان دهنده نارضایتی مراجعین بیش از گذشته بوده است.
مدیرکل پزشکی قانونی البته به این موضوع هم اشاره کرد که این پرونده‌های قصور پزشکی فقط مربوط به پزشکی قانونی بوده و پرونده‌های دیگری هم در نظام پزشکی قابل طرح هستند و حتماً آمار پرونده‌های قصور پزشکی در استان بیش از آن چیزی است که در پزشکی قانونی وجود دارد.
وی گفت: پرونده‌های قصور دو برابر شده است و زنگ خطر به شمار می‌رود و علوم پزشکی باید به این مسئله ورود پیدا کند البته ۷۵ مورد تبرئه داشته‌ایم. وی در ادامه اظهارات خود گفت: رشته‌هایی مانند گوش و حلق و بینی و زیبایی در صدر شکایات بودند که ۲۱ پرونده بوده زنان و زایمان هم با ۱۷ درصد در رتبه دوم و دندانپزشکی با ۱۰ درصد در رتبه بعدی قرار دارد و بیشتر از همه رشته‌ها طرح شکایت از آنها کرده‌اند.
مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد به موضوع نزاع اشاره کرد که در سال گذشته ۵۸۱۹ پرونده تشکیل دادیم و افزایش ۱۰.۴ درصدی را نسبت به سال قبل آن نشان می‌دهد از این تعداد ۴۵۲۷ پرونده مربوط به آقایان و ۱۲۹۲ مورد مربوط به خانم‌ها بوده است
.این مسئول گفت: در مصدومین تصادفات در سال گذشته ۵۹۱۸ نفر به عنوان مصدوم ناشی از تصادفات به ما مراجعه کردند که ۴۸۳ نفر آنها آقا و ۱۸۳۵ نفر آنها خانم و ۲۰ و هفت دهم درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است.
این مسئول افزود: در حوادث کار تعداد ۳۴۷ مصدومیت ناشی از حوادث کار داشته‌ایم که ۳۲۹ مورد آن آقای آقایان بوده و ۸.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
وی در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه بر روی قانون جوانی جمعیت تاکید زیادی می‌شود و مجوزات سقط جنین موضوعی حساس است یادآور شد: تمرکز روی این موضوع است که بدون دلیل مجوزی صادر نشود البته قبل از این قانون ما مجوز صادر می‌کردیم که این رویکرد به دقت اعمال می‌شد تا مجوز بر اساس قانون باشد الان کمیسیونی با حضور یک قاضی یک پزشک متخصص و ما تشکیل می‌شود و در مورد صدور مجوزها رایزنی و اعلام نظر می‌شود که در سال گذشته ۱۲۰ پرونده تشکیل و ۱۱۸ مورد مجوز سقط جنین صادر شد
.امینی مجوزها را مربوط به دو مورد جنینی و مادری دانست و گفت مردم بدانند که در صورتی جنین مشکل داشته باشد تا قبل از چهار ماهگی باید مراجعه کرده و مجوز صادر شود و بعد از چهار ماهگی دیگر نمی‌توان فرزند را به علت معلولیت سقط کرد.
وی در خصوص افزایش یا کاهش سقط جنین قانونی در استان گفت: در سال ۱۴۰۲ ۱۱۸ مورد مجوز صادر شد که در سال ۱۴۰۱ به میزان ۸۷ مورد بوده و سیر صعودی داشته است
امینی در خصوص فوت‌های ناشی از تصادفات در سال ۱۴۰۲ یادآور شد در این سال به میزان ۲۲۱ مورد فوت ناشی از سوانح رانندگی داشتیم که ۱۶۶ مورد آقایان و ۵۵ مورد خانم‌ها بودند و نسبت به سال قبل آن ۱۱.۲ درصد کاهش را شاهدیم.
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد همچنین به گاز گرفتگی در سال گذشته اشاره کرد که ۱۲ مورد بوده و نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۴ برابر افزایش داشته چرا که در سال ۱۴۰۱ تنها سه نفر بر اثر گاز گرفتگی در استان جان خود را از دست داده بودند.آمار دیگر پزشکی قانونی مربوط به تعداد فوتی‌های غرق شدگی بود که در سال ۱۴۰۲ ۶ مورد ثبت شده و نسبت به سال قبل آن کاهش داشته است.
کامروز امینی همچنین به حوادث ناشی از کار در استان اشاره کرد که به میزان سه مورد فوتی در سال ۱۴۰۲ بوده و تغییری نسبت به سال قبل آن نداشته است.

دیدگاه های مردم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 09171482994
پسـت الـکترونیـکی info@asrzagros.ir
آدرس پسـتی جمهوری اسلامی ایران،کهگیلویه و بویراحمد، دهدشت ...