افزونه جلالی را نصب کنید. 8 ذو القعدة 1445 Wednesday, 15 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 6313 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 10 تعداد دیدگاهها : 764×
گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری
01 می 2024 - 14:37
  رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد :

 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پردیس تحقیقات ملی دیم گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری است.

پ
پ

 

به گزارش عصرزاگرس، ، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی و سایت ملی دیم گچساران با مساحت بیش از ۱۴۰ هکتار آغاز به کار کرد.
حیدرپور بیان کرد: این سایت به عنوان سایت اصلی به نژادی، معرفی و تکثیر ارقام مختلف گیاهان زراعی شامل گندم نان، گندم دوروم، جو، عدس و نخود، گیاهان روغنی، علوفه و … برای کاشت در دیمزار‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری کشور است.
نصرت اله حیدرپور افزود: این پردیس تاکنون با مشارکت سایر ایستگاه‌های تحقیقات کشاورزی کشور بیش از ۵۰ رقم مختلف محصولات زراعی را معرفی و در حال حاضر ۱۳ رقم گندم نان و دوروم، ۱۲ رقم جو، دو رقم عدس، دو رقم نخود، یک رقم کلزا، یک رقم خلر، یک رقم ماشک علوفه‌ای در طبقات مختلف بذری تکثیر و بذر پرورشی دو و سه برای تکثیر گسترده به ۱۷ استان کشور منتقل می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در حال حاضر بیش از ۱۵ لاین در حال معرفی در این پردیس وجود دارد که پس از طی مراحل مربوط به عنوان ا رقام جدید معر فی خواهند شوند.
حیدرپور ادامه داد: ویژگی ارقام معرفی شده در این پردیس نیاز آبی کمتر در مقایسه با ارقام آبی و تحمل بیشتر به شرایط تنش گرمایی انتهای فصل است و با یک تا سه آبیاری تکمیلی می‌توانند عملکردی برابر و گا‌ها بیشتر از ارقام آبی داشته باشند.
وی اضافه کرد: سطح نفوذ بالای ارقام معرفی شده این پردیس به دلیل استقبال کشاورزان در دیمزار‌ها و حتی در اراضی آبی شده و این پردیس به عنوان یکی از سایت‌های اصلی تولید بذور هیبرید ذرت در جنوب کشور است و هرساله بخش قابل توجهی از نیاز بذری ذرت کاران در جنوب کشور از بذر تولید شده از این پردیس تامین می‌شود.

دیدگاه های مردم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 09171482994
پسـت الـکترونیـکی info@asrzagros.ir
آدرس پسـتی جمهوری اسلامی ایران،کهگیلویه و بویراحمد، دهدشت ...