افزونه جلالی را نصب کنید. 22 شوال 1445 Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 6260 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 10 تعداد دیدگاهها : 764×
شهر توریستی سی سخت نیازمند نگاه توسعه مدارانه
04 آوریل 2024 - 18:08
شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا به عنوان عروس جنوب یکی از گردشگرپذیرترین نقاط سردسیری کشور در فصل گرما است، زیرا جاذبه های بدیعی جون تفرجگاه کوه گل، آبشار و چشمه نمک ، دامنه های پرجاذبه مهمترین زیستگاه حیات وحش کشور پارک ملی دنا چشم انداز ویژه ای به آن بخشیده است که توسعه همه جانبه آن در اولویت مسئولان قرار گرفته اس.
پ
پ

شهر توریستی سی سخت از محدود شهرهای کشور است که سیمای آن در میان حریری سبزفام از باغات گردو، انگور، سیب، هلو،بادام ،زردآلود جلوه ای بدیعی از طبیعت گردی را در خود جای داده است.

شهر سی سخت در فاصله ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با مناظر بدیع، چشمه میشی و دریاچه کوه گل در ایام نوروز و تابستان از مهمانان و مسافران از اقصی نقاط ایران میزبانی می کند.

پیرامون دریاچه کوه گل و آبگیرهای آن چشمه سارهای فراوانی را در شکاف دره‌ها می‌توان یافت که گویای تنوع جاذبه‌های طبیعت غنی و پربار منطقه دنا است.

داستان عجیب حرکت جریان آب در خلاف جهت نیروی جاذبه در چشمه میشی سی سخت

چنانچه به سی سخت و چشمه میشی سفر کنید شاهد واقعه ای حیرت انگیز خواهید شد که در آن مسیر حرکت آب خلاف جهت نیروی گرانش زمین است.

تاکنون راز این زیبایی شگفت انگیز کشف نشده و یا هم شاید به آن توجهی نشده است.

برخی آن را از عجایب می دانند و برخی خطای دید می پندارند.

همچنین یکی دیگر از واقعه های عجیب این منطقه شاید آن باشد که چنانچه ماشین را در سرازیری خلاص کنید به خلاف جهت آن حرکت خواهد کرد.

پل کلو به طول ۳۲۵ متر در جاده یاسوج- سی‌سخت یکی از منحصر بفردترین و فنی ترین طرح های راهسازی است که در طبیعت بکر سی سخت از توابع شهرستان دنا امروز چهارم شهریور ماه با حضور وزیر بهداشت به عنوان نماینده دولت کلنگ زنی شد.

قرارداد اولیه این پل ۴۷۰ میلیارد تومان است و پیش بینی می شود ۲ هزار میلیارد تومان برای این پل نیاز باشد.

پل کلو یکی از پروژه‌های بی‌نظیر حوزه جنوب کشور بوده و این پل، قوسی و کابلی است که در حوزه جنوب نظیر ندارد و با ۳۲۵ متر طول، ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه برای آن در نظر گرفته شده است.

ساخت پل کلو علاوه بر اینکه تردد و بار ترافیکی را کم می‌کند، می‌تواند به عنوان یک زیرساخت موجب توسعه در زمینه گردشگری شود.

‘پل قدیمی کُلو تنها پل ارتباطی شهر سی سخت است که از وضعیت خوبی برخوردار نبوده و هر لحظه امکان بروز حادثه ای تلخ و جبران ناپذیر وجود دارد.

جاده یاسوج به سی سخت با دارا بودن بیشترین پیچ های تند و متعدد یکی از جاده های صعب العبور کشور بوده که در چند سال اخیر با ساماندهی قسمت هایی از این جاده ارتباطی برخی از نقاط کور آن برطرف شده و جانی دوباره به خود گرفته است.

شهرستان دنا به عنوان نگین گردشگری جنوب کشور و معروف به سرزمین برف و آفتاب، با افتتاح و کلنگ زنی ۲۶۰ پروژه خرد و کلان در حوزه زیرساخت ها در دولت سیزدهم، با گام عملی دولت در یکسال و نیم گذشته به کارگاه عمرانی تبدیل شده است.

 

شهرستان دنا با جمعیتی حدود ۴۲ هزار نفر (بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵) به مرکزیت شهر هشت هزار نفری سی سخت در ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع است.

این شهرستان به دلیل وجود منابع آب و پوشش انبوه باغ های میوه، در بخش کشاورزی و توسعه باغ ها یک موقعیت و زیرساخت ویژه دارد و بخش زیادی از نیروی فعال شهرستان در بخش کشاورزی ،دام وطیور طرح های شیلات و باغها مشغول کار هستند.

پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا بطول۸۰ کیلومتر ، طولانی ترین رشته کوه زاگرس است که کوهنوردان نامدار جهان این رشته کوه را آلپ ایران نام نهاده اند، دنا دارای ۴۹ قله با ارتفاع بالاتر از چهارهزار متر است.

بیش از ۱۶۵ گونه جانوری از جمله دوزیستان و خزندگان، آبزیان و انواع پرندگان نادر جهان در منطقه حفاظت شده دنا زیست می کنند.

طی حدود ۲ سال و نیم اخیر همزمان با فعالیت دولت سیزدهم در شهرستان دنا تحولات عظیمی در حوزه های آب، گازرسانی، مخابرات، راه، بهداشت و درمان و کشاورزی صورت گرفته که قابل قیاس با سال های مشابه گذشته نیست.

 

 

 

دیدگاه های مردم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 09171482994
پسـت الـکترونیـکی info@asrzagros.ir
آدرس پسـتی جمهوری اسلامی ایران،کهگیلویه و بویراحمد، دهدشت ...