افزونه جلالی را نصب کنید. 11 ذو القعدة 1445 Saturday, 18 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 6322 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 10 تعداد دیدگاهها : 764×
سه موزه میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد تجهیز شد
23 اکتبر 2022 - 8:33
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:سه باب از موزه های میراث فرهنگی استان که با مشارکت بخش خصصوصی اداره می شود به ابزار امنیتی تجهیز شدند.
پ
پ

رحیم دادی نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: به منظور ارتقای امنیت موزه های مذکور با سرمایه گذاری ۶۰۰میلیون ریالی این مراکز فرهنگی به تجهیزاتی مانند دوربین و رایانه مجهز شدند.

وی بیان کرد: موزه های بخش خصوصی کهگیلویه و بویراحمد در شهرهای دهدشت،یاسوج و دوگنبدان قرار دارد و موزه داران همواره از کمبود تجهیزات امنیتی برای نگهداری از اسناد و اشیای تاریخی گلایه داشتند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: همچنین اشیای تاریخی موجود در موزه مردم شناسی و اشیای تاریخی شهر یاسوج مرمت شده است.

دادی نژاد با اشاره به اینکه اشیای تاریخی به دلیل قدمت آنان نیازمند مرمت و مراقبت ویژه هستند تاکید کرد: ۲۵۰ میلیون ریال برای مرمت موزه مردم شناسی و اشیای تاریخی شهر یاسوج هزینه شد.

وی ابراز داشت:قدیمی‌ترین شیء تاریخی ثبت شده در کهگیلویه و بویراحمد ابزارهایی مربوط به تپه روستای بی بی زلیخا در شهرستان کهگیلویه و دوران نوسنگی است.

دادی نژاد عنوان کرد:یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی این استان تابوت سفالی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد بوده که در کشور منحصر به فرد است.

سکه‌ها، ظروف سفالی و مفرغی، سنگی و چوبی مربوط به دوره‌های ایلامی، هخامنشی، اشکانی و ساسانی از جمله اشیای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است.

کهگیلویه و بویراحمد بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آریایی‌ها جزئی از خاک تمامی حکومت‌های ایران بوده است.

این استان با بیش از ۷۶۰ اثر منقول و غیر منقول ثبت شده در آثار ملی ظرفیت‌های خوبی برای ایجاد موزه دارد.
کهگیلویه و بویراحمد در دوره‌های تاریخی مختلف با نام‌هایی مانند بلاد شاپور، جبال گیلویه و کهگیلویه شناخته می‌شد.
استان کهگیلویه و بویراحمد متشکل از هشت شهرستان ۱۷ شهر و یک هزار و ۷۰۰ روستای دارای سکنه با جمعیت ۷۲۰ هزار نفر در جنوب غربی کشور است.
۶ شهرستان گچساران، کهگیلویه، بهمئی، چرام، لنده، باشت در بخش گرمسیری استان و ۲ شهرستان بویراحمد و دنا در بخش سردسیری در دامنه دنا واقع شده است

دیدگاه های مردم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 09171482994
پسـت الـکترونیـکی info@asrzagros.ir
آدرس پسـتی جمهوری اسلامی ایران،کهگیلویه و بویراحمد، دهدشت ...