افزونه جلالی را نصب کنید. 27 شوال 1445 Sunday, 5 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 6277 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 10 تعداد دیدگاهها : 764×
فعال شدن ۲۰ مرغداری راکد کمبود مرغ در کهگیلویه و بویراحمد را رفع می کند
23 اکتبر 2022 - 8:06
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۰ مرغداری راکد در استان وجود دارد و چنانچه فعال شوند مشکل تولید مرغ در استان وجود نخواهد داشت و افزایش تولید گوشت مرغ را هم در پی خواهد داشت.
پ
پ

رضا بهنام‌پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ان اظهار داشت: تعداد مرغ‌داری‌های استان ۱۴۶ مورد است که تنها ۱۱۶ مورد از این تعداد فعال است. ۲۰ مرغداری راکد قابل احیا در استان وجود دارد  و ۱۰ مرغداری دیگر غیر قابل احیا هستند که به خاطر مسائل زیست محیطی و مشکلات بهداشتی گواهی بهداشتی آنها تمدید نمی‌شود.

وی افزود: اگر این متقاضی خواهان گرفتن مجوز برای مرغداری خود باشند می‌تواند برای مکان دیگری مجوز بگیرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: طبق برنامه سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰مجوز تاسیس مرغ‌داری ممنوع بود و سال جاری آزاد شد اما تسهیلات بانکی منوط به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی مرغداری است و ۳۰ درصد دیگر را تسهیلات می‌گیرند.

بهنام‌پور تصریح کرد: متقاضیان این شرایط را دشوار می‌دانند که در این باره نامه‌نگاری انجام شده که استان کهگیلویه و بویراحمد این شرایط را ندارد و علی‌رغم ۳۴ مجوز در دست مردم اما تسهیلات نیست.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در حالی‌که برای گاوداری‌ها، پرورش شترمرغ، بره و دیگر موارد ۸۰ درصد تسهیلات می‌دهند و ۲۰ درصد با سرمایه‌گذار است؛ اما مرغ‌داری ۷۰ درصد با سرمایه‌گذار و ۳۰ درصد تسهیلات است.

 

سامانه سماصط عاملی مهم در کاهش انحراف ها

وی به موضوع انحراف در توزیع مرغ خارج از شبکه اشاره کرد و گفت: چنانچه سامانه سماصط در استان راه اندازی شود میزان جوجه‌ریزی و تولید هر مرغداری مشخص است. استان ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن تولید صنعتی دارد و با مجموع تولید کبک، بلدرچین و مرغ بومی در استان به حدود ۱۸ هزار تن می رسد؛ اما نیاز استان ۲۱ هزار تن است و مشکل همان تسهیلات مذکور است.

بهنام‌پور ادامه داد: البته قرار است استان‌های کم برخوردار از تسهیلات بیشتری بهره ببرند؛ اما هنوز این اتفاق نیفتاده است پیش از این مقرر شده بود که ۵۰ میلیارد تومان برای فعال‌سازی مرغ‌داری‌ها اختصاص یابد که هنوز به جهاد کشاورزی تخصیص داده نشده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: درباره قیمت نهاده‌های دامی تا اردیبهشت امسال ذرت کیلویی یک هزار و ۹۰۰ تومان به فروش می رسید، هم اینک ذرت کیلویی ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان و سویا ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان است.

بهنام‌پور عنوان کرد: قیمت نهاده‌ها پنج تا ۶ برابر افزایش یافت و نرخ مصوب مرغ ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است اما قرار است قیمت جدید و مصوب دولت تعیین شود.

وی تصریح کرد: پیشنهاد این است قیمت مرغ در استان ها با توجه به تولید، عرضه و تقاضا باشد نه نرخ مصوب توسط دولت.

 

معضل کمبود و نبود مرغ در بازار کهگیلویه و بویراحمد سال هاست که به داستان ادامه داری در این استان تبدیل شده و بارها برای رفع آن مسئولان تصمیمات مختلفی در نظر گرفته اند که تنها برای مقطع زمانی کوتاهی مفید بوده ولی تاکنون نسخه درمانگری برای آن پیچیده نشده است.

سرانه تولید روزانه مرغ در کهگیلویه و بویراحمد ۷٠ تُن بوده که لازم است این میزان افزایش یابد.

به گفته متولیان سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در ۶ سال گذشته مجوز احداث مرغداری از مرکز به استان داده نشده بود و این موضوع موجب کاهش تولید و جوجه ریزی شده است و این مهم سبب شده تا همیشه پای استان در تامین مرغ برای مردم و مسافران به شهرهای مختلف آن بلغزد.

دیدگاه های مردم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 09171482994
پسـت الـکترونیـکی info@asrzagros.ir
آدرس پسـتی جمهوری اسلامی ایران،کهگیلویه و بویراحمد، دهدشت ...