افزونه جلالی را نصب کنید. 25 شوال 1445 Friday, 3 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 6274 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 10 تعداد دیدگاهها : 764×
مشارکت سیاسی بانوان و انتخابات/«خدیجه ثنائیان زاده» دکترای روابط بین الملل
16 می 2021 - 16:59

مشارکت سیاسی زنان به اشکال مختلفی مانند تشکیل جمعیت ها، انجمن ها و گروه های مختلف ، چه گروه هایی که به طور مستقیم به دنبال اهداف سیاسی و به دست آوردن قدرت هستند و چه گروه هایی که به صورت پنهان فعالیت می کنند صورت می پذیرد.

پ
پ

عصرزاگرس/دکتر خدیجه ثنائیان زاده؛ یکی از شاخصه های اساسی توسعه پایدار و توانمندسازی جامعه ، مشارکت سیاسی زنان در فرآیند تصمیم گیری هاست. مشارکت زنان در فعالیت های سیاسی نقش بسزائی در توسعه و نوسازی هر کشور ، استان و شهرستان دارد. با درک اهمیت این مشارکت باید تلاش بر این باشد که موانع مشارکت زنان را مرتفع ساخته تا زمینه های دستیابی به رشد و شکوفایی جامعه در همه عرصه ها فراهم گردد.
حضور زنان در ابعاد مختلف سیاسی به عنوان نیمی از نیروهای انسانی در جوامع بشری از پیش نیازهای توسعه یافتگی سیاسی بشمار می رود.

مشارکت زنان از دو جنبه بهره وری جامعه از نیروی آنان و همچنین احساس رضایت از شرکت در سازندگی از سوی خود زنان،اهمیت دارد. بنابراین سوال این است که چگونه زنان با راهکارهای توانمندسازی نظیر مشارکت سیاسی
می توانند سهمی تعیین کننده درساختار تصمیم گیری ایفاء نموده و سیاستگذاری و مدیریت تغییر الگوهای
سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را بدست گیرند . بنابراین اگر می خواهید توسعه یک جامعه را بسنجید ، ابتدا به
نقش بانوان در آنجا بپردازید ،جامعه ای که زنان در آن مشارکت و نقش فعالی در همه عرصه ها دارند را می توان جامعه توسعه یافته نامید.
مشارکت سیاسی زنان به اشکال مختلفی مانند تشکیل جمعیت ها، انجمن ها و گروه های مختلف ، چه گروه هایی که به طور مستقیم به دنبال اهداف سیاسی و به دست آوردن قدرت هستند و چه گروه هایی که به صورت پنهان فعالیت می کنند صورت می پذیرد. مشارکت زنان در گروه های پنهان مانند گروه های علمی تحقیقی یا عام المنفعه که به طور غیرمستقیم با تأثیرگذاری بر سیستم سیاسی در تعیین سرنوشت جامعه نقش دارند ظاهر می گردد.
مشارکت سیاسی زنان زمانی به معنای واقعی ظاهر می گردد که مشارکت آنان خودجوش، رقابت آمیز، گروهی،
سازمان یافته و مبنی بر ایدئولوژی مناسب با افکار عمومی جامعه باشد. مشارکت سیاسی این امکان را به زنان
می دهد که در فرایند شکل گیری سرنوشت خود نقش فعال ایفاء کنند. مشارکت سیاسی زنان به عنوان یک هدف و به عنوان یک ابزار، قابل بررسی است. مشارکت سیاسی به عنوان یک هدف تأمین کننده نیازها ی اولیه زنان است. با مشارکت سیاسی می توان به اهداف شخصی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی رسید و توانمندسازی نیز به زنان خودباوری و رهایی از وابستگی می دهد.
انتخابات در حقیقت یک روند قانونی است که شهروندان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم اعمال صلاحیت کرده و نمایندگان خود را بر می گزینند . انتخابات فرصتی را فراهم می‌آورد که مردم به طور آزادانه و بدون هراس و فشار، برای تعیین سرنوشت سیاسی خود رأی می‌دهند و رهبران خود را انتخاب می‌کنند. بانوان باید با بیداری و آگاهی پیش بروند چرا که سرنوشت ملت به دست همه شهروندان رقم میخورد بنابراین می بایست با روشن بینی، تفکر و آگاهی دست به انتخاب بزنند و مشارکت سیاسی خود را افزایش دهند و از این طریق مطالبه ها و خواسته های خود را مطرح نمایند.

دیدگاه های مردم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 09171482994
پسـت الـکترونیـکی info@asrzagros.ir
آدرس پسـتی جمهوری اسلامی ایران،کهگیلویه و بویراحمد، دهدشت ...