افزونه جلالی را نصب کنید. 25 شوال 1445 Friday, 3 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 6274 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 10 تعداد دیدگاهها : 764×
همایش بزرگان و ریش سفیدان طایفه گشتاسبی در گچساران برگزار شد(+تصاویر)
11 فوریه 2022 - 21:52
همایش بزرگان و ریش سفیدان طایفه بزرگ گشتاسبی در شهر گچساران برگزار شد.
پ
پ

به گزارش عصــرزاگــرس، همایش بزرگان و ریش سفیدانِ طایفه ی بزرگ گشتاسبی ایل دشمن زیاری روز جمعه در گچساران برگزار شد.

این همایش در روستای خان احمدِ گچساران و در راستای همدلی و وحدت طایفه گشتاسبی با سایر ایلات و طوایف برگزار و با استقبال بزرگان این طایفه همراه بود. 

طایفه گشتاسبی مردمانی دلیر و بی نهایت شجاع از قوم لر از پیروان آیین زرتشتی بوده و در دوران حکومت شاه عباس صفوی در شهر اصفهان ساکن و سران طایفه از امراء شاه عباس صفوی بوده اند که در زمان به قدرت رسیدن نادر شاه افشار به دلیل کدورت شاه ازگشتاسبها به دلیل کشته شدن بزرگترین سردارش(تهمورثخان بختیاری)توسط جوانی ازگشتاسبها به اجبار به فارس کوچانده شده و در نزدیکی شیراز کنونی ساکن شده اند .

درزمان حکومت کریم خان زند که شهر شیراز پایتخت ایران بوده است خوانین این طایفه از دلیران و امرای سپاه کریم خان بوده اند که گویند بیگلرجان عثمانی ارشاک گشتاسبی سردار شجاع کریم خان را دلیرترین جنگجویان تمام طول زندگانیش خواند که باعث شکستشان درزمان نادرشاه بود(ص248) ولی طی اختلاف بوجود آمده و کدورتی که کریم خان از آنها به دلیل آیین زرتشت داشته به مناطقی از استان کهگیلویه و بویراحمد کنونی کوچانده شده اند.

بازماندگان این طایفه هم اینک در مناطقی از استانهای اصفهان ، فارس ( نورآباد ممسنی )، کهگیلویه و بویراحمد(گچساران ،چرام، خان احمد، خیرآباد ) وبوشهر کردستان زاهدان وچارمحال سکونت دارند

دیدگاه های مردم

  1. گشتاسبی زمان صفوی و پیشتر شاخه ای از ایل ممسنی بوده اند.

    پاسخ
  2. افرین به ایل غیورم

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 09171482994
پسـت الـکترونیـکی info@asrzagros.ir
آدرس پسـتی جمهوری اسلامی ایران،کهگیلویه و بویراحمد، دهدشت ...