افزونه جلالی را نصب کنید. 15 شوال 1445 Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 6237 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 10 تعداد دیدگاهها : 767×
۱۰۰ روز با معاون اول؛ از مهارکرونا تا تنظیم بازار
17 نوامبر 2021 - 20:28
معاون اول رییس جمهوری هم به لحاظ قانونی و هم به لحاظ اجرایی نقش برجسته‌ای در مدیریت و انسجام بخشی به بخش‌های مختلف اقتصادی دولت داشته است. در این بین مهار کرونا، تنظیم بازار بعنوان دو اولویت اصلی و اساسی جامعه در کانون توجه و فعالیتهای محمد مخبر در ۱۰۰ روز اخیر بوده است.
پ
پ

معاون اول رییس جمهوری هم به لحاظ قانونی و هم به لحاظ اجرایی نقش برجسته‌ای در مدیریت و انسجام بخشی به بخش‌های مختلف اقتصادی دولت داشته است. در این بین مهار کرونا، تنظیم بازار بعنوان دو اولویت اصلی و اساسی جامعه در کانون توجه و فعالیتهای محمد مخبر در ۱۰۰ روز اخیر بوده است.

به گزارش عصرزاگرس به نقل از ایرنا با گذشت بیش از یک‌صد روز از آغاز به کار دولت سیزدهم، کارنامه دولت زیر ذره‌بین کارشناسان قرار گرفته و از زوایای مختلف  عملکرد بخش‌های مختلف دستگاه اجرایی مورد تحلیل قرار می‌گیرد. یکی از مهمترین اعضای کابینه محمد مخبر معاون اول رییس جمهور است. شخصیتی که بر اساس قانون اساسی وظیفه اداره هیات وزیران در غیاب رییس جمهور و مسئولیت هماهنگی سایر معاونان رییس جمهور را بر عهده دارد.

رصد عملکرد معاون اول رییس جمهوری در صد روز گذشته به عنوان نفر دوم قوه مجریه باید در تنظیم بخشی و هماهنگ‌سازی سایر بخش‌ها مورد بررسی قرار گیرد. در این زمینه رییس جمهوری در این مدت چندین مسئولیت بر عهده معاون اول خود قرار داده تا او با همکاری وزرا ضمن رفع بسترهای مشکل ساز، زمینه باز شدن گره‌های اساسی جامعه را فراهم کند.

مهار کرونا و تسریع واکسیناسیون

یکی از مهمترین دغدغه‌های جامعه طی ماه‌های اخیر  مهار کرونا بوده است. در این حال این مسئله یکی از شعارهای رییس جمهوری بوده است. در ابتدای کار دولت سیزدهم، تحریم‌ها و مشکل واردات واکسن، افزایش مرگ و میر ناشی از شیوع کرونا به عنوان معضلی بزرگ گریبانگیر کشور شده بود. با استقرار دولت و افزایش سطح تماس‌ها و ارتباطات بین المللی، راه برای واردات واکسن باز شد اما در داخل به منظور تهیه منابع ارزی مورد نیاز، مشخص کردن میزان خرید و زمان بندی نحوه انتقال از شرکت های معتبر سازنده نیاز به هماهنگی و ساماندهی ویژه ای بود. معاون اول رییس جمهور با توجه به سابقه فعالیت خود در بنیاد برکت، ‌ مسئولیت این نظارت و نظام‌دهی فرابخشی را بر عهده گرفت. نتیجه این مدیریت این بود که در مقطعی کوتاه میلیون‌ها دُز واکسن کرونا از شرکت‌های معتبر به سرعت وارد کشور شد.

کارنامه دولت و معاون اول رییس جمهوری با توجه به اینکه در حال حاضر نیمی از مردم کشور دو نوبت واکسن کرونا دریافت کرده اند و بیش از ۸۰ درصد فرایند واکسیناسیون انجام شده، ‌ به اذعان نهادهای بین المللی کارنامه درخشان و قابل قبولی است. در سه ماه گذشته چندین جلسه کمیته‌های تخصصی کرونا به ریاست دکتر مخبر برگزار شده است. آنچه موجب خشنودی مسئولان ارشد نظام و مردم ایران شده، رضایتمندی از سرعت واکسیناسیون و کاهش تلفات و بستری‌های ناشی از ویروس کووید است. با افزایش مراکز واکسیناسیون و واکسن‌های وارداتی، صف‌های طولانی واکسن از میان رفته و مردم براحتی و سهولت می‌توانند هر واکسنی اعم از ساخت داخل و خارج با منبع کشورهای مختلف را دریافت کنند.

این ساماندهی و تنظیم‌بخشی در عرصه های دیگر نیز نمود مثبتی از خود به نمایش گذاشته است بطوری که بازار سیاه داروهای درمان کرونا کاملا ناپدید شده و تخت لازم برای بستری بیماران فراهم شده است. رنگ بندی کرونایی کشور و زرد و آبی شدن بسیاری از استان‌ها و شهرها نیز دلیل دیگری بر عبور موفق از خوان بیماری کروناست، هرچند بقول دمعاون اول رییس جمهوری با توجه به ناشناخته بودن این بیماری باید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانع از پیک ششم و بخطر افتادن سلامت مردم شد.

تنظیم بازار و ثبات بخشی 

یکی از بزرگترین انتقادات و گلایه‌های نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی به مدیریت قبلی کشور در حوزه اقتصاد به مساله ارز ۴۲۰۰ تومانی و فساد ناشی از آن باز می‌گشت. با وجود اختصاص ارز لازم برای واردات نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، به دلیل ناهماهنگی و پاسکاری دستگاه‌ها با یکدیگر از یک سو فساد ناشی از گم شدن ارزهای دولتی و از سوی دیگر کمبود کالاهای مورد نیاز مردم در بازار و یا شوک های قیمتی به آنها نقل محافل خبری شده بود.

رییس جمهور فرماندهی و هماهنگی تیم اقتصادی دولت را به معاون خود تفویض کرد و در پایان یکی از جلسات دولت هم به رسانهها گفت: من از معاون اول خواسته ام که ستاد تنظیم بازار را به صورت منظم و مستمر تشکیل دهد و اگر لازم بود خودم نیز در جلسات حضور خواهم یافت تا بتوانیم هر چه سریعتر در بازار ثبات ایجاد کنیم.

در صد روز گذشته بطور منظم جلسات تنظیم بازار به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شده است. دکتر مخبر در این مقطع تلاش کرده تا با همکاری دستگاه‌ها در مرحله نخست جریان واردات کالاهای اساسی به کشور را نظم و نسق ببخشد و در مرحله بعد فرایند توزیع را سامان دهد. این هماهنگی‌ها موجب شده تا هم کشور از بابت ذخیره کالاهای اساسی به میزان لازم و اطمینان بخشی رسیده باشد و هم مردم از بابت تلاطم و نوسان های قیمتی بویژه در کالاهای اساسی کمتر آزرده شوند. نتیجه روشن مدیریت ستاد تنظیم بازار اعلام قیمت ۲۰ کالای اساسی به قیمت مصوب و برخورد با متخلفان بوده است. این جریان و رویه می تواند با تسلط بیشتر دولت بر امور در خصوص کالاهای دیگر نیز اجرا شود تا بدون گره خوردن معیشت و اقتصاد مردم به مذاکرات هسته ای، ‌ کشور در مسیر درست و صحیحی حرکت کند. الان واقعیت ملموس برای مردم این است که می‌توانند با مراجعه به یک سایت به قیمت مصوب اقلامی نظیر مرغ و تخم مرغ را به راحتی تهیه کنند.

معاون اول رییس جمهور همواره بر تعهد دولت به منظور تحقق وعده های رییس جمهور صحه گذاشته و در مقاطع مختلف به وزرا تاکید کرده است که باید جدول زمان بندی قابل رصدی تهیه کنند تا به صورت ماهیانه مشخص شود چه میزان به وعده‌های داده شده در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی عمل شده است.

اثربخشی سفرهای استانی

سفرهای استانی ریاست جمهوری به گوشه و کنار کشور به منظور رفع مشکلات، ‌ تسریع روند توسعه و دیدار با مردم کشور از اقداماتی است که مورد تایید رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته است. بدیهی است که این سفرها باید به دور از نمایش سفرهایی توام با برنامه، ‌ تلاش و مبتنی بر واقعیات استان‌ها باشد تا مردم و مسئولان استان پس از اتمام سفر از نقشه راه برای تحول برخوردار شده و هم مردم از کلید خوردن طرح‌های عمرانی که توسعه پایدار و متوازن در کشور را رقم می‌زند دلگرم شوند. به همین منظور تنظیم بخشی و هماهنگ سازی پیش از انجام سفرها اهمیت بسزایی می یابد.

در هفته های اخیر و پیش از انجام سفر رییس جمهور به استان‌های مختلف که در پایان هر هفته انجام می شود، جلسه ای با حضور مسئولان استان مقصد سفر و وزرا و سایر نهادهای عمومی و دولتی به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار می شود تا اصلی ترین مشکلات استان، ‌ منابع مالی و مسئولیت دستگاه‌ها شناسایی و تخصیص داده شود.

استفاده از ظرفیت و توان بخش خصوصی در اتمام طرح های عمرانی و انجام طرح های جدید از اصلی ترین محورهای تاکیدی دکتر مخبر در این جلسات است تا هیچ کلنگی بی برنامه و نمایشی بر زمین نخورد و هیچ طرحی رها و نیمه کاره باقی نماند.

مدیریت میراث دولت‌های قبل

دولت سیزدهم وارث برخی مشکلات و نارضایتی هایی است که در دولت های قبل ایجاد و بدون راهکار رها شد. مساله شرکت نیشکر هفت تپه نمود بارز این مشکلات بود. موضوع دیگر ساماندهی تعدادی از بانکها بود. در این چهارچوب انحلال بانک های وابسته به نهادهای نظامی و ادغام آنها در بانک سپه و … به منظور ساماندهی و حل مساله در اختیار معاون اول رییس جمهور قرار گرفت و با تشکیل جلساتی در این زمینه ها تصمیمات خوبی اتخاذ شد تا امروز دیگر کمتر خبری از آنها دستاویز رسانه های معاند شود.

مسایل کلان کشور نظیر جمعیت و روند پیر شدن و سالمندی. موضوع دریاچه ارومیه و مسایل زیست محیطی و… نیز در صد روزه گذشته مورد تدقق و بررسی جلساتی به ریاست معاون اول رییس جمهور قرار گرفته تا با راهکارهایی سریع و قابل اجرا از پیامدهای منفی ناشی از کاهش نرخ زاد و ولد و خشکسالی جلوگیری شود. پرواضح است که حل این مسایل نیازمند همکاری همه نهادها و مردم و زمان بر است اما در صورت اتخاذ یک استراتژی بلند مدت می‌توان نسبت به پیشرفت امور امیدوار بود.

حضور در صحنه

یکی از ویژگی های برجسته مخبر حضور در صحنه و عدم اتکا به گزارش‌های ارسالی از سوی دستگاه هاست. این صحنه را در ذهن مجسم کنید که معاون اول رییس جمهور پس از پایان روز کاری و در آخرین ساعات شب به فروشگاه‌ها سرزده و با خرید مایحتاج بی‌واسطه و بطور مستقیم با قیمت‌ها روبرو می شود. این روند از نخستین روز کاری معاون اول رییس جمهور در برنامه او قرار داشته و تصاویر حضور در میدان میوه و تره بار  یا سه راه امین حضور و گفت و گوی رودررو با مردم در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دست به دست می شود. حضور در خوابگاه دانشجویان و تاکید بر ساماندهی وضعیت خوابگاه ها نیز از این قسم اقدامات معاون اول رییس جمهور است.

بدون تردید حل مشکلات کشور در گرو همدلی و همکاری همه دستگاه ها با یکدیگر و استفاده از توان و ظرفیت مردم است. فراهم کردن بستر این همکاری و بکار گرفتن ظرفیت ها بطوریکه هم افزا بوده و تداخلی در عملکردها ایجاد نکند وظیفه ای مهم و بزرگ است که معاون اول رییس جمهور در صد روز گذشته نشان داده توانایی انجام آن را دارد. محمد مخبر از مدیرانی است که دل در گرو توسعه ایران دارد و دغدغه مردم از هر قشری را دغدغه خود تلقی می‌کند.

دیدگاه های مردم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 09171482994
پسـت الـکترونیـکی info@asrzagros.ir
آدرس پسـتی جمهوری اسلامی ایران،کهگیلویه و بویراحمد، دهدشت ...