افزونه جلالی را نصب کنید. 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 6224 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد اعضا : 10 تعداد دیدگاهها : 767×
تنها راه نجات شهرستان بویراحمد در تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی احداث سد تنگ سرخ می باشد
13 نوامبر 2021 - 17:12
دکتر امیررضا بهره بر پژوهشگر و مدرس دانشگاه:

این پژوهشگر ابراز داشت: در بارندگی های سیل‌آسای سال گذشته پنج هزار میلیارد ریال به مزارع پرورش ماهی در مناطق مختلف این استان خسارت وارد شد در حالی که برای احداث سد تنگ سرخ تنها سه هزار میلیارد ریال نیاز است.

پ
پ

عصرزاگرس/ دکتر امیررضا بهره بر پژوهشگر و مدرس دانشگاه: برخی ها مغرضانه در منطقه تبلیغ می کنند که سد تنگ سرخ روزی سبب خشک شدن آب همیشه روان رودخانه بشار می شود و بلای زاینده رود و کارون دامن گیر استان شود و ساخت سد را مصیبتی عمیق می دانند. در صورتی که به این صورت نیست چرا که در بدترین شرایط ممکن یعنی تابستان میزان دبی روخانه بشار که ناشی از چشمه های پایین دست تاج هست همیشه پایدار خواهند بود و اینکه با توجه به اینکه در اثر احداث سد سفره های زیر زمینی، اللخصوص به واسطه شبکه جریانی که در زیر بدنه و پایین دست بوجود میاد باعث پر آب تر شدن این چشمه ها خواهد شد و در نتیجه پر آب تر شدن و پایدار بودن همیشگی این رودخانه در فصول خشک و البته این را هم بگویم حقابه زیست محیطی هم سر جای خودش هست که با رهاسازی این حقابه که به میزان ۳۵ ملیون مترمکعب در سال هست و به صورت تنظیمی رهاسازی می شود این رودخانه کاملا پایدار و ثابت خواهد ماند طوری که با احداث سد تنگ سرخ دبی کنونی روخانه بشار تا ۵ برابر افزایش خواهد یافت و در خشک شدن یا کم شدن رودخانه بشار اصلا جای نگرانی نیست.

با توجه به اینکه سطح آب های زیر زمینی به طور متوسط سالانه ۶۰ سانت کاهش می یابند و در وضعیت قرمز برداشت اب از آبهای زیر زمینی قرار داریم تنها راه تامین آب گرفتن رواناب با احداث سد می باشد.

با اینکه کهگیلویه و بویراحمد یک درصد مساحت کل کشور را دارد اما ۱۰ درصد از میزان منابع آب کشور را در اختیار دارد و از طرفی به لحاظ میزان بارش در کشور رتبه دوم را دارد اما در تابستان های گرم ، برخی .شهر های کهگیلویه و بویراحمد همچون یاسوج مرکز آن به کم آبی و قطعی آب رو به رو می شود.


سد کوثر گچساران و همچنین سد مارون که ۹۰ درصد حجم مخزن آن را اراضی شهرستان کهگیلویه بزرگ را بلعیده آب شرب و کشاورزی بخش بزرگی از جنوب کشور را بیمه کرده اند و نقش اجرای سد تنگ سرخ در آینده نیز آینه ای از سد کوثر و سد مارون خواهد بود.

دکتر بهره بر افزود: به طور یقین اجرای این سد به نفع مردم استان خواهد بود و عده ای که از اهمیت موضوع غافل اند مخالف اجرای این طرح هستند.
وی تصریح کرد: سد تنگ سرخ سیلاب زمستان را کنترل، آب آشامیدنی یاسوج و روستاهای اطراف آن ، سفره های زیرزمینی استان را تقویت، اشتغال پایدار ایجاد و ده ها فایده دیگر دارد.

وی تاکید کرد: اجرای این سد مشکل کمبود آب در شهر یاسوج را برای همیشه رفع خواهد کرد و این تنها یکی از مزیت های دائمی این سد محسوب می شود.

امیررضا بهره بر افزود: کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت به سازه‌های موجود در حاشیه رودخانه از دیگر مزایای احداث سد تنگ سرخ است.
وی تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد در ۶ ماهه نخست هر سال با مشکل خشکسالی و ۶ ماهه دوم با سیلاب روبه رو است و این دو موضوع همیشه دغدغه مهم مسئولان استانی بوده که با احداث سدهای مخزنی و مهار این میزان بارندگی مشکلات به حداقل می‌رسد.

این پژوهشگر ابراز داشت: در بارندگی های سیل‌آسای سال گذشته پنج هزار میلیارد ریال به مزارع پرورش ماهی در مناطق مختلف این استان خسارت وارد شد در حالی که برای احداث سد تنگ سرخ تنها سه هزار میلیارد ریال نیاز است.

بهره بر عنوان کرد: تامین آب آشامیدنی شهر شیراز نیز از دیگر مزایای سد تنگ سرخ است که این میزان آب مازاد بر نیاز این استان کهگیلویه و بویراحمد و به فارس فروخته می شود.
وی تاکید کرد: سد تنگ سرخ در حال حاضر، ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

عملیات اجرایی سد تنگ سرخ از سال ۹۰ شروع شده است.
ساختگاه سد مخزنی تنگ سرخ در ۳۵ کیلومتری یاسوج و بر روی رودخانه بشار واقع شده است. سد تنگ سرخ دارای مشخصات هیدرولیکی از نوع خاکی با هسته رسی می باشد که دارای ارتفاع ۶۶.۵ متر و طول تاج ۸۴۷ متر و با حجم مخزن ۱۲۵ ملیون مترمکعب می باشد.

بهره بر عنوان کرد: حجم آب تجدید پذیر استان کهگیلویه و بویراحمد ۹هزار ۲۲۳ میلیون متر مکعب است که یک هزار ۷۰ میلیون متر مکعب آن سالانه مهار می شود و ۹۰ درصد آن از استان خارج می شود که تنها راه مهار این همه آب گران بها احداث سد و بندهای انحرافی می باشد.

دیدگاه های مردم

  1. موفق و موید باشید جناب دکتر بهره بر، دکتر روشنکفر مردمی

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 09171482994
پسـت الـکترونیـکی info@asrzagros.ir
آدرس پسـتی جمهوری اسلامی ایران،کهگیلویه و بویراحمد، دهدشت ...