افزونه جلالی را نصب کنید. 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 6131 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 10 تعداد دیدگاهها : 766×
تداوم حیات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد مستلزم مهار روانآب هاست
04 اکتبر 2021 - 12:46
عصرزاگرس:

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: مهار هر چه بیشتر روانآب ها یکی از مولفه های اثر گذار برای تداوم حیات کشاورزی این استان در روزگار کم بارشی است .

نویسنده : حمیدرضا کاظم نسب
پ
پ

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی عصرزاگرس؛فرهادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: در مصوبات سفر بر تکمیل طرح های احداث سد تنگ سرخ ، سد چم شیر و سرپری تاکید شد و این مهم جزو برنامه های اولویت دار دولت برای مدیریت آب در استان است.

به گفته فرهادی با توجه به اینکه دست کم ۷۰ درصد از زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد دیم است تبدیل زمین های دیم به آبی نیازمند تعریف منابع آبی جدید می باشد که مهار روانآب ها به منظور تامین آب مورد نیاز و از سوی دیگر جلوگیری از استفاده بی رویه از سفره های زیرزمینی آب می تواند موثر واقع شود.فرهادی با اشاره به ضرورت مدیریت روان آب ها برای ذخیره سازی آب در مقوله پیشگیری از بروز سیلاب ها، فرسایش خاک و استفاده در زمان خشکسالی اظهار داشت: تعدادی از ساختگاه های کهگیلویه و بویراحمد مانند سقاوه و آبریز در حال تکمیل مطالعات هستند و در آینده نزدیک وارد فاز اجرایی خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: تکمیل طرح‌های مهم تامین و مهار آب استان با استفاده تقویت اعتبارات ملی شامل سدهای تنگ سرخ و سرپری، آبرسانی از سد کوثر به شهرهای لیکک، دهدشت، سوق، لنده و چرام و ۳۰۰ روستای مسیرخط انتقال.آبرسانی به دیشموک و قلعه رئیسی،مرمت و بازسازی تاسیسات آبی شبکه ها ،ایستگاه های پمپاژ، لایروبی کانال ها از مهمترین برنامه های در دست اجرای این مجموعه در راستای تقویت منابع آبی منطقه ست.

فرهادی اظهار داشت: همچنین اقدام هایی مانند تکمیل طرح‌های آبرسانی از دشتروم به سد شاه قاسم، خودداری از توسعه کشت های فصلی،عدم واگذاری اراضی جدید در سال آبی جاری برای کشت های کشاورزی ،فعالیت طرح های پرورش ماهی متناسب با دبی آب محل تامین برنامه اجرایی کاهش اثرات و در دستور کار دولت است.

وی ابراز داشت: با وجودی که کهگیلویه و بویراحمد با ۱۱.۲میلیارد متر مکعب بارندگی سالیانه ۸.۵ میلیارد متر مکعب از استان های پربارش کشور محسوب می شود اما تنها یک سد مخزنی بزرگ سد کوثر با ۵۰۰ میلیون متر مکعب و سد کوچک شاه قاسم کمتر از ۱۰ میلیون متر مکعب امکان ذخیره سازی رواناب ها وجود دارد به همین دلیل بخش قابل توجه از روان آب ها از استان خارج می شود.

دیدگاه های مردم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 09171482994
پسـت الـکترونیـکی info@asrzagros.ir
آدرس پسـتی جمهوری اسلامی ایران،کهگیلویه و بویراحمد، دهدشت ...