گروه : اخبار
ساعت : 19:09
شناسه : 45082
تاریخ : 22 آوریل 2024
تقویت امید و خودباوری با چاشنی اطلاع رسانی صحیح تقویت امید و خودباوری با چاشنی اطلاع رسانی صحیح جایگاه ممتاز اطلاع رسانی در هدایت و جهت دهی افکار عمومی بر کسی پوشیده نیست زیرا تبیین درست عملکرد ها و بیان کارکرد دستگاه های مختلف اجرایی در زمان مناسب با بهره وری و استفاده از ظرفیت رسانه ها عاملی برای تقویت امید و خودباوری مردم می شود و البته به همان میزان ضعف اطلاع رسانی ها هم دستمایه ای برای ناکارآمدی دولت و تزریق ناامیدی خواهد بود.

طبق اعلام رئیس شورای اطلاع رسانی دولت، اطلاع رسانی سریع و درست از اقدامات و خدمات دولت به عنوان یکی از اولویت های اصلی دولت سیزدهم از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا اطلاع رسانی مؤثر از دستاوردها و تلاش های صورت گرفته موجب تقویت سرمایه‌های نظام می شود.

زیرساخت های مورد نیاز روابط عمومی ها در ادارات همچون ،ابزارهای رسانه ای، اینترنت، سایت نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است و از آغاز به کار دولت سیزدهم، تاکیدهای فراوانی بر اطلاع رسانی شفاف شده است اما آیا این توسعه زیرساخت ها دستاوردی هم داشته است؟

روابط عمومی برخی ادارات و حتی عده ای از مدیران گویی در انزوای کامل به سر می برند و در ارائه اخبار و اقدامات دولت نتوانسته اند خودی نشان بدهند.

چنانچه اطلاع رسانی دقیق و به موقع صورت نگیرد، هر سایت داخلی و خارجی خود دست به کار می شود و در سایه نبود اطلاع رسانی درست و به موقع از آب گل آلود ماهی می گیرد و در بیشتر مواقع دولت مظلوم واقع می شود و کارهای کرده بسیاری نادیده گرفته می شوند و بازار داغ سیه نمایی ها، شایع پراکنی ها و بزرگ نمایی ها رونق می گیرد.

این در حالی است که اطلاع رسانی و جهاد تبیین موضوعی بوده که در یک ۲ اخیر در بیانات رهبر معظم انقلاب بارها مورد تأکید قرار گرفته و ابعاد مختلف آن توصیف شده است، معظم له جهاد تبیین را یک فریضه قطعی و فوری می‌دانند.

بدون تردید روابط عمومی های ضعیف و مدیران رسانه گریز نمی توانند این نقش را به خوبی بازی کنند، بنابراین بالابردن دانش رسانه ای و ارتباط مطلوب با رسانه ها تا حد زیادی می تواند

برای تحقق شعار سال به حمایت رسانه ها نیاز داریم

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نخستین نشست شورای اطلاع رسانی سال ۱۴۰۳ استان، گفت: رسانه ها همت و تلاش مضاعف خود را برای تحقق شعار سال به‌ کار گیرند.

تقویت امید و خودباوری با چاشنی اطلاع رسانی صحیح

سید جواد هاشمی افزود: رسانه‌ها در انتخابات سال گذشته همراه و مددکار ستاد انتخابات بودند و به دور از مسائل حاشیه‌ای به اقناع‌سازی مردم پرداختند.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ به نام” جهش تولید با مشارکت مردم “، عنوان کرد: برای تحقق شعار سال نیازمند اطلاع رسانی هستیم که این موضوع رسالت اصحاب رسانه و خبرنگاران است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه رسانه‌ها تلاش و اقدامات صورت گرفته مسئولان را اطلاع رسانی کنند و هم اینکه در زمینه شعار سال اقدامات لازم را انجام دهند، گفت: اولین رسالت رسانه ها آگاهی و ترغیب مردم به مشارکت در عرصه‌های اقتصادی با بهره‌گیری از نظرات صاحب نظران در این حوزه است.

هاشمی تصریح کرد: رسانه ها می‌توانند با انعکاس نظرات افراد صاحب نظر حوزه اقتصادی و ایجاد جریان سازی رسانه‌ای گام اساسی در زمینه جهش تولید بردارند.

وی خواستار به روز شدن ارتباط میان مسئولان و مردم شد و گفت: ارتباط میان مسئولان و رسانه‌ها به روزتر و کارآمدتر شود ضمن اینکه مشارکت مردم عنصر موثر کلیدی است که در بحث اقتصادی مثمرثمر خواهد بود.

هاشمی با بیان اینکه مردم در همه عرصه ها از جمله کرونا و سیل پیش و در طرح هایی مانند ساخت مدرسه پیش قدم هستند، گفت در صورتی که مسئولان بستر حضور مردم را فراهم کنند آنها می توانند به عنوان سرمایه اجتماعی در حوزه اقتصاد که تهدید جدی برای امنیت کشور است مثمرثمر باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه موانع پیش روی مشارکت مردم در بخش اقتصادی برداشته شود، گفت: رسانه‌ها با تشکیل تیم هایی عملکرد مسئولان را مورد راستی آزمایی قرار دهند.

وی بر راه اندازی قرارگاه رسانه ای و همچنین کارگروه رسانه محور تاکید کرد و گفت: زمینه مشارکت مردم در حوزه جهش تولید فراهم شود تا شاهد عملیاتی شدن شعار در پایان سال جاری باشیم.

 

ضرورت پیوست رسانه ای

سرپرست روابط عمومی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به نامگذاری سال جهش تولید با مشارکت مردم از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نقش رسانه ها، مطبوعات و روابط عمومی ها را در تبیین و ترویج شعار سال در سطح جامعه مهم و تاثیر گذار برشمرد.

محمد صادق درفشی افزود: تلاش می‌کنیم با برگزاری این جلسات نسبت به تقویت انسجام، هماهنگی، هم افزایی و هم اندیشی میان روابط عمومی دستگاه‌های مختلف اقدام کنیم.

وی ابراز کرد: هر پروژه‌ای که توسط دستگاهی اجرا می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد باید پیوست رسانه‌ای داشته باشد.

سرپرست روابط عمومی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر لزوم تعامل بین روابط عمومی‌های دستگاه‌ها، ادامه داد: ویترین عملکرد دستگاه‌ها روابط عمومی‌ها هستند و ما تاکید داریم اطلاع رسانی به جامعه دقیق و هنرمندانه و با استفاده از تولیدات مختلف بویژه در حوزه چند رسانه‌ای و تهیه کلیپ باشد تا خدمات و دستاوردها به شکل ملموس و در ضمیر ناخودآگاه مردم ثبت شود.

وی با بیان اینکه هر پروژه‌ای که توسط دستگاه اجرا می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد باید پیوست رسانه‌ای داشته باشد، گفت: مردم حق دارند از جزئیات پروژه، اعتبارات و اینکه نفعی که پروژه برای آن‌ها دارد مطلع شوند در عین حال مدیران در این خصوص باید به میزان کافی دغدغه‌مند باشند و مجموعه استانداری حساسیت و اهمیت این حوزه را به آنها منتقل خواهد کرد.