افزونه جلالی را نصب کنید. 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 6219 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 10 تعداد دیدگاهها : 766×
شمارش حیات وحش مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد
28 نوامبر 2023 - 11:07
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: شمارش حیات وحش مناطق حفاظت شده گرمسیری استان از امروز (دوشنبه) آغاز شد.
پ
پ

محسن پاکباز” روز دوشنبه در گفت و گوی با خبرنگاران اظهار کرد: ۱۳۰ نیروی سازمان حفاظت محیط زیست در قالب ۲۹ گروه با همکاری نهادهای زیست محیطی و همکاران بازنشسته سازمان، در طول ۲روز حیات وحش مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع گرمسیری استان را شمارش خواهند کرد.

پاکباز ادامه داد: مناطقی مثل “خائیز”(کهگیلویه)، “دِیل”(گچساران)، “خامی”(باشت)، “سولک(بهمئی)، مناطق شکار ممنوع “لار”(باشت) و “کوه حاتم تُلِرَش” (حد فاصل شهرستان بهمئی و لِنده و بهبهان در خوزستان) در این ۲ روز پایش و سرشماری با روش مشاهده مستقیم انجام می شود.

وی با اشاره به زمان سرشماری گفت: انجام سرشماری مناطق گرمسیری در اواخر پاییز بدلیل اینکه زایش‌ها انجام شده و بچه‌ها بزرگ شده‌اند صورت می گیرد، همچنین در مناطق سردسیری با بارش برف گونه های جانوری به پایین کوه ها و در دامنه ها مهاجرت می کنندو سرشماری در زمستان انجام می شود.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست تاکید کرد: شمارش گونه های شاخصی مانند “کل” و “بز” با برنامه ریزی های منظم و حضور کارشناسان و محیط بانان استان برای رشد یا کاهش جمعیت حیات وحش و بررسی کیفیت زیستگاه های تحت مدیریت انجام می شود.

پاکباز ادامه داد: در سرشماری ها دستیابی به حداقل جمعیت گونه های شاخص،میزان تقریبی زاد و ولد و مرگ و میر حیات وحش، شناسایی عوامل تهدید کننده، شناسایی نقاط ضعف و قوت مناطق تحت مدیریت انجام می شود.

سازمان محیط زیست، مناطقی با ارزش زیست‌محیطی در قالب ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره، مناطق چهارگانه (پارک‌های ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه‌های حیات وحش، مناطق حفاظت‌شده) و مناطق شکارممنوع را تحت حفاظت دارد.

کهگیلویه و بویراحمد هفت منطقه حفاظت شده دارد که این مناطق بیش از ۱۰ درصد مساحت استان را تشکیل داده است حدود یک سوم از مساحت استان را ناهمواری ها و ۸۰ درصد مساحت آن جنگل و مرتع تشکیل داده است.

هفت منطقه حفاظت شده با مساحت ۱۸۰ و ۷۶۳ هکتار بنام های “دنا” با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، “دنای شرقی” با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، “خاییز سرخ” با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، “خامی” با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، “دیل” با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، “سولک” با ۲ هزار و ۴۲۸ هکتار و “سیوک” با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.

استان ۶ منطقه شکار ممنوع شامل: “کوه حاتم تلرش” حد فاصل شهرستان بهمئی و لِنده و بهبهان در خوزستان، “پادنای سمیرم”، “ماغر” در شهرستان بهمئی، “لار” در شهرستان باشت، “خرم ناز” در بویراحمد و “کوه اشکر” در شهرستان چرام است.

کهگیلویه و بویراحمد یک پارک ملی “دنا” با وسعت ۲۵ هزار و ۸۲۳ هکتار دارد اگرچه در این خطه پناهگاه حیات وحش یا زیستگاه‌های نمونه جانوران وحشی و اثر طبیعی ملی، پدیده‌ها یا مجموعه‌های گیاهی جانوری کم‌نظیر نیست.

 

دیدگاه های مردم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 09171482994
پسـت الـکترونیـکی info@asrzagros.ir
آدرس پسـتی جمهوری اسلامی ایران،کهگیلویه و بویراحمد، دهدشت ...