طراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : چهارشنبه ۲۲ اسفند, ۱۳۹۷ | کد خبر : 39438 | نویسنده : سیروس بزمی
  •   

    کارگاه آموزشی ویژه والدین و دانش آموزان مدارس آدینه، حامد اسماعیل تبار و ابن سینا با موضوع سبک زندگی و فرزند پروری، آموزش مهارت های زندگی و پیشگیری اولیه از اعتیاد در مسجد شهیدان جشانزاده شهر لیکک با حضور والدین دانش آموزان این مدارس برگزار گردید.

    به گزارش پایگاه خبری عصر زاگرس کارگاه آموزشی ویژه والدین و دانش آموزان مدارس آدینه، حامد اسماعیل تبار و ابن سینا با موضوع سبک زندگی و فرزند پروری، آموزش مهارت های زندگی و پیشگیری اولیه از اعتیاد در مسجد شهیدان جشانزاده شهر لیکک با حضور والدین دانش آموزان این مدارس برگزار گردید.

    مدرس این کارگاه دکتر مسلم شجاعی مدرس دانشگاه فرهنگیان و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان بود.

    مسلم شجاعی در ابتدا به موضوع “بهترین زمان برای شروع تربیت فرزند ـ مسئله وراثت” پرداخت و در این مورد گفت: «از حکیمی پرسیدند: از چه زمانی باید تربیت فرزند را آغاز کرد؟ حکیم در پاسخ گفت: بیست سال پیش از تولد فرزند. و اگر به نتیجه لازم نرسیدید، معلوم می شود که باید زودتر از آن شروع می کردید.» بنابر این سخن حکیمانه، در تربیت فرزند، نباید از نقش «وراثت» غافل ماند؛ زیرا بخشی از هنجارها یا ناهنجاری های اخلاقی، از راه وراثت به فرزند منتقل می شود.

    شجاعی ادامه داد: آن گاه که دو انسان ـ به عنوان پدر و مادر آینده ـ از سال ها پیش از ازدواج، قلب و جان خویش را از ناپاکی ها و صفات ناپسند می پیرایند و روح خود را به اخلاق نیکو می آرایند، در حقیقت بخشی از سلامت روح و روان و تربیت کودک آینده را از هم اکنون تأمین می کنند.
    وی گفت: «در آموزش های دینی ما نیز شواهدی وجود دارد که انتقال زمینه های روحی و اخلاقی را از والدین به فرزندان تأیید می کند. بنابراین، کودکی که امروز به دنیا می آید، زمینه های گوناگون ارثی را با خود به همراه دارد و در واقع، بذرهای اولیه شخصیت کودک را باید در وجود والدین جست و جو کرد.

    شجاعی بیان داشت: تمایلاتی که امروز در وجود زن یا مردی شکل می گیرد و به تدریج به خلق و خوی ثابت تبدیل می شود، چه بسا زمینه پیدایش این تمایلات در فرزندانی که در آینده از آنها به وجود خواهند آمد، فراهم می آید.» درباره اهمیت مسئله وراثت و نقش آن در شکل دهی شخصیت کودک در آینده، از رسول اکرم صلی الله علیه و آله روایتی چنین آمده است:
    تَخَیَّرُوا لِنُطَفِکُمْ فَاِنَّ الْعِرْقَ دَسّاسٌ.
    در انتخاب همسر، بِهْ گزین باشید؛ زیرا اخلاق والدین، به فرزندان سرایت می کند.

    پیام متن:

    1. در امر تربیت، نباید از مسئله وراثت غافل ماند و باید آگاه بود که برخی از ناهنجاری های اخلاقی، از راه وراثت به فرزند منتقل می شود.
    2. با توجه به نقش وراثت در زندگی آینده فرزند، باید در انتخاب همسر، به گزین بود.

    وی در ادامه بحث خود به موضوع مهم آسیب های اجتماعی پرداخت و گفت: نوجوانی و جوانی یکی از مهم ترین مراحل زندگی آدمی محسوب می شود و آخرین مرحله تحوّل شناختی و گذار از مرحله «پیرو دیگران بودن» به دوره «مستقل بودن» است; دوره ای که نوجوان به هویّت واقعی خویش دست می یابد. نوجوان با خود می گوید: «اکنون من دیگر کودک نیستم، یک بزرگ سالم.» در این مرحله، دیگر والدین نمی توانند به او کمک چندانی بکنند; چه اینکه وی الگوهای خود را در جای دیگری جستجو می کند.

    شجاعی ادامه داد: میل به اظهار وجود و اثبات خود یکی از طبیعی ترین حالات روانی دوره نوجوانی و جوانی است.
    نوجوان و جوانی که دوره کودکی را پشت سر گذارده، باید خود را برای زندگی مستقل اجتماعی آماده نماید. تحقق این موضوع، پیش از هر چیز، مستلزم یافتن هویّت خویشتن است. اینک او خود را یافته است. اگر بزرگسالان ویژگی های این دوره زندگی او را بشناسند و با آنان برخوردی مناسب داشته باشند، هم نوجوانان به هویّت خویش دست می یابند و هم بزرگسالان کمتر احساس نگرانی می کنند. از این رو، می توان گفت: بیشتر انحرافات نوجوانان و جوانان ریشه در ناکامی های اولیه زندگی دارد.
    وی بیان داشت: رسول اکرم (ص) با بیان حکیمانه ای به این دوره از زندگی نوجوان اشاره می کنند و می فرمایند: «اَلْوَلَدُ سَیِّدٌ سَبْعَ سنین وَ عَبْدٌ سَبْعَ سنین وَ وَزیرٌ سَبْعَ سنین.» کودک هفت سال اول، سیّد و فرمانرواست. او را آزاد بگذارید تا استقلال در عمل پیدا کند. در هفت سال دوم، آمادگی خاصی برای الگوپذیری دارد; چه اینکه هنوز در مرحله دیگر پیروی قرار دارد و الگوپذیر است. از این رو، سعی کنید در این دوره، الگوهای مناسبی در اختیارش قرار دهید و محیط تعلیم و تربیت او را هرچه بیشتر غنی و اصلاح کنید تا از طریق مشاهده الگوهای مفید و جذّاب، رشد کند.

    اما در مورد دوره نوجوانی می فرماید: «وزیرٌ سبع سنین»; یعنی دوره «پیروی دیگران بودن» او سپری شده و با آغاز نوجوانی، دوره دست یابی به هویّت خویشتن آغاز شده است. او را آزاد بگذارید تا خود انتخاب کند و حتی در مورد مسائل گوناگون زندگی با او مشورت کنید و از او نظرخواه باشید.
    اگر با نوجوان این گونه برخورد شود و به او شخصیت و هویت و اعتبار اعطا شود، طبیعی است که هم اعتماد به نفس او تقویت می شود و هم احساس امنیت و آرامش می کند. این اساسی ترین راه برای تربیت نوجوان است.
    بنابراین، هر رفتاری که از آدمی سر می زند، نشئت گرفته و متأثر از مجموعه ای از عوامل است که هرگز نمی توان نوجوان و یا جوان را یکسره مقصر و مجرم اصلی دانست و دیگران را بی گناه. با نگاه فوق، اساساً زمینه پیدایش جرم از بین می رود. از این رو، در پیدایش بزهکاری و رفتارهای نابهنجار و آسیب زا عوامل متعددی به عنوان عوامل پیدایش و زمینه ساز مؤثر هستند که فرد مرتکب شونده، تنها بخشی از قضیه می باشد.
    در واقع، باید با این نگاه به مجرم نگریست که مجرم یک بیمار است. به تعبیر پریودو داریل: «بزهکار یا مریض است و یا نادان. باید به درمان و آموزش او پرداخت، نه اینکه او را خفه کرد.»۳۲
    اصولا اسلام به پیش گیری جرم بیش از اصلاح مجرم اهتمام دارد. به همین دلیل پیش از هر چیز به عوامل به وجود آورنده و زمینه های گناه و جرم توجه ویژه دارد و برای مقابله با آن چاره سازی کرده است. اسلام، آگاهی، علم و تفکر را مایه اساسی هر نوع پیشرفت و سعادت دانسته، آن را بسیار می ستاید و از جهل و نادانی که مایه بدبختی و گناه است، نهی می کند. به امر رعایت بهداشت و نظافت عنایت ویژه داشته و برای سلامت روح و روان، نیز به اقامه نماز و دعا امر فرموده و گذشت، مهربانی و صبوری. حق شناسی، سپاسگزاری، رعایت حرمت دیگران، عدل و احسان، توصیه نموده و از نفاق، ریا، دروغ، افترا و تحقیر به شدت بیزاری جسته است. همه افراد را در برابر اعمال خویش مسئول دانسته و می فرماید: هر کار ریز و درشتی در اعمال افراد ثبت و عمل هیچ کس ضایع نخواهد شد.

    علاوه بر این، به امر به معروف و نهی از منکر به عنوان وظیفه همگانی توجه کرده و انجام عبادات روزانه فردی و جمعی را به عنوان عوامل پیشگیرانه مطرح کرده است. البته، در جای خود پس از وقوع جرم و علی رغم آن همه التفات و توجه به امر پیش گیری و اصلاح و بازپروری، اسلام برای مجازات نیز ـ به عنوان اهرمی برای جلوگیری از تکرار وقوع جرم ـ تأکید فراوان دارد. در واقع، مجازات ها در اسلام نیز برای امر پیشگیری است.
     

    وی در ادامه پیشنهاداتی داد:

    الف. اقدامات پیشگیرانه

    در اینجا برای پیشگیری از ارتکاب عمل بزهکارانه توسط افراد به ویژه نوجوانان یا جوانان پیشنهاداتی ارائه می شود:

    1. هماهنگ کردن بخش های عمومی و خصوصی که در زمینه پیش گیری از وقوع جرم فعالیت دارند; مانند نیروی انتظامی، کار و امور اجتماعی، آموزش و پرورش، شهرداری ها، شوراها، امور جوانان، بهزیستی و… به منظور اجرای برنامه عملی پیش گیرانه و هماهنگی بیش تر;
    2. آگاهی دادن به خانواده ها برای نظارت و کنترل بیشتر آنان بر فرزندان و گوشزد کردن میزان مجازات جرایم در صورت ارتکاب جرم توسط آنان;
    3. اتخاذ تدابیر امنیتی بیش تر توسط دولت در محل های جرم خیز و اقداماتی به منظور کمک به خانواده ها، بخصوص نوجوانان و جوانانی که در معرض آسیب قرار دارند;
    4. اطلاع رسانی شفاف رسانه های جمعی برای تشویق جوانان درباره تسهیلات و فرصت هایی که جامعه برای آنان قرار داده است;
    5. تجهیز پلیس برای مقابله جدّی با باندهای مخوف انواع گوناگون بزهکاری اجتماعی در جامعه;
    6. اقدامات امنیتی برای مراکز حساس تجاری، بانکی و… .

    ب. راهکارهای شناسایی مشکلات نوجوان و جوانان

    علاوه بر اقدامات پیشگیرانه، شناسایی راهکارهایی برای شناخت مشکلات نوجوانان و جوانان امری لازم و ضروری است. مواردی چند در این زمینه مطرح است:

    1. شناخت نیازهای روانی و کیفیت ارضای این نیازها در شادابی و نشاط فرد بسیار مؤثر است و ارضا نشدن آن و یا ارضای ناقص آن، اثرات نامطلوب بر جای گذاشته و زندگی را به کام فرد تلخ می کند و فرد را به انحراف می کشاند.
    2. توجه به مشکلات جسمانی فرد، مشکلاتی همچون اختلال در گویایی، بینایی، شنوایی، جسمانی و عقب ماندگی ذهنی.
    3. توجه به مشکلات آموزشی، مانند ناتوانی در یادگیری، ترک تحصیل، افت تحصیلی، بی توجهی به تکالیف درسی و تقلب در درس.
    4. توجه به مشکلات عاطفی، روانی، همچون افسردگی، خیال بافی، بدبینی، خودکم بینی، خودبزرگ بینی، زود رنجی، خودنمایی، ترس، اضطراب، پرخاشگری، حسادت، کم حرفی و وسواس.
    5. توجه به مشکلات اخلاقی، رفتاری همچون تماس تلفنی و نامه نگاری با جنس مخالف، معاشرت با جنس مخالف، شرکت در مجالس، خود ارضایی، چشم چرانی، فرار از منزل، غیبت از مدرسه، اقدام به خودکشی، سرقت، دروغگویی، اعتیاد، ولگردی و…

    ج. وظایف خانواده

    خانواده ها نیز وظایفی در مقابل پیشگیری از جرم و بزهکاری فرزندان دارند که به برخی از آن ها اشاره می گردد:

    1. دوستی با فرزند و حذف فاصله والدین با فرزندان، به گونه ای که آنان به راحتی مشکلات و نیازهای خود را به والدین بگویند;
    2. تقویت اعتقادات فرزند، به ویژه در کودکی و نوجوانی، در کنار پای بندی عملی والدین به آموزه های دینی;
    3. ایجاد سازگاری در محیط خانه;
    4. ایجاد بستر مناسب برای احساس امنیت، آرامش، صفا و صمیمیت و درک متقابل والدین و فرزندان;
    5. تلاش در جهت تأمین نیازهای مادی و معنوی فرزندان توسط والدین;
    6. توجه به نیازهای روحی و عاطفی اطفال و نوجوانان و ایجاد فضای مطلوب و آرام در خانواده;
    7. مراقبت والدین نسبت به اعمال و رفتار فرزندان خود;
    8. برنامه ریزی مناسب برای تنظیم اوقات فراغت نوجوانان و جوانان;
    9. نظارت جدّی والدین نسبت به دوست یابی فرزندان.

    ابرچسب ها :
    امروز شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۸
    • تـــازه ترین خبرها
    • پـــربازدیدترین ها
  • هاشمی‌پور: میثاق‌نامه‌ی نیروهای انقلاب را امضاء نکردم / شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطره حاج عدل در سال ۹۷/ تقدیر از اداره راه و شهرسازی چرام
  • در خطبه های نماز جمعه شهر لیکک عنوان شد: نام گذاری سال به نام رونق تولید نشان از دغدغه رهبری در زمینه معیشت مردم است/ اعتماد به کشورهای غربی ثابت کرد که فقط وقت تلف می‌شود
  • رضایت فرماندار کهگیلویه از محل اسکان مسافران نوروزی در دیشموک
  • بازید فرماندارکهگیلویه از محل اسکان مسافران نوروزی در سوق/تصاویر
  • نمایش «ماجرای مزرعه» در دهدشت روی صحنه رفت (+تصاویر)
  • عامل توزیع گوشت خارج از شبکه نقره داغ شد/هشدار “علویان سوق” به متخلفین صنفی
  • ستارگان سورنای رستم فارس قهرمان فوتبال یادواره شهدای لیر بزرگ بخش سوق شد/تصاویر
  • نشست خبری رئیس دانشکده صنعت و معدن چرام با اصحاب رسانه/تصاویر
  • دیدار معاونین شرکت ملی نفت ایران از مصدومین حادثه آتش سوزی لوله گاز اهواز
  • علی پورک پور؛آمادگی ۹ مدرسه برای اسکان مسافران نوروزی دهدشت
  • اقدام شایسته مدیر هنرستان فنی چاروسا
  • دیشموک در مسیر توسعه با پیگیری های مجدانه بخشدار جوان
  • برنامه ریزی اسکان مسافران نوروزی در جلسه شورای آموزش و پرورش دیشموک
  • اعتصاب پرسنل شهرداری چرام به عدم پرداخت مطالبات/کارگران شهرداری چرام در برزخ مشکلات+تصاویر
  • نشست بخشدار سرفاریاب با دهیاران جهت استقبال از مسافران نوروزی/تصاویر
  • میوه شب عید به غرفه‌های توزیع رسید/ نتیجه زحمات جهاد کشاورزی در دست ناظران صنعت و معدن
  • استاندار کهگیلویه و بویراحمد به بخش چاروسا توجه ویژه دارد
  • جشن بزرگ عیدانه در دهدشت برگزار می شود + زمان و مکان
  • خبرنگار عصرزاگرس مشاور رسانه ای بخشدار چاروساشد
  • روستاهای بدون دهیاری کهگیلویه و بویراحمد اعتبار گرفتند