گروه : اجتماعی » اخبار » اخبار سراسری » اقتصادی
ساعت : 15:59
شناسه : 34101
تاریخ : 10 ژوئن 2023
پلیس فتا: ۵۰ درصد از جرائم سایبری کهگیلویه و بویراحمد سرقت رایانه ای است پلیس فتا: ۵۰ درصد از جرائم سایبری کهگیلویه و بویراحمد سرقت رایانه ای است رئیس پلیس فتا کهگیلویه وبویراحمد گفت: حدود ۵۰ درصد از جرائم سایبری استان مربوط به حوزه سرقت و کلاهبرداری رایانه ای است.

سرهنگ “سید مهدی عمران فر” روز شنبه اظهار کرد: با پایش فضای مجازی در ۲ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ توسط کارشناسان پلیس فتا استان، حدود ۵۰ درصد از جرائم سایبری مربوط به سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه است.

عمرانی فر ادامه داد: سودجویان با انتشار آگهی های جعلی در سایت های واسط و با تبلیغات اغوا کننده اعتماد کاربران را جلب و پس از دریافت بیعانه پاسخگو نبوده و کالاهای خرید شده را برای کاربران ارسال نمی کنند.

“دسترسی غیرمجاز به داده ها و سامانه های رایانه ای” را پلیس فتای استان از دیگر شگردهای کلاهبرداری دانست که کلاهبرداران سایبری با ارسال پیامک های جعلی حاوی لینک های آلوده به بدافزار با عناوینی مانند “ثبت نام یا واریز سود سهام عدالت”، “سامانه ثنا” و … کاربران را به صفحات جعلی(فیشینگ) هدایت کرده و پس از به دست آوردن اطلاعات حساب بانکی آنان اقدام به برداشت از حساب قربانیان می کنند.

“اد کن پول بگیر” را عمرانی فر جرم فراوانی در استان دانست که در شبکه های اجتماعی برخی افراد سود جو با شگرد پرداخت هزینه به کاربرانی که مخاطبین خود را به گروه یا کانالی در شبکه های اجتماعی اضافه کنند و کلاهبرداران پس از جلب اعتماد کاربران و دریافت مبلغی پاسخگو نیستند.

رئیس پلیس با اشاره به دیگر فعالیت های مجرمانه در حوزه “اجاره کارت بانکی” در استان، گفت: برخی افراد ناآگاه و گاها کم سواد به بهانه های مختلف تحت عنوان “سود سازی” “رمز ارز” و … اقدام به اجاره دادن کارت های بانکی خود کرده و کلاهبرداران از این کارت های اجاره ای در پولشویی یا سایت های قمار و شرط بندی استفاده می کنند که هم بازیگر و اجاره دهنده کارت هر دو متهم و تحت پیگرد قضایی قرار می گیرند.

عمرانی فر تاکید کرد: شهروندان از پرداخت هرگونه بیعانه خودداری کرده و قبل از انجام معامله از صحت آگهی درج شده در سایت های واسط و شبکه های اجتماعی اطمینان حاصل کنند.

وی یادآور شد: هشدارهای پلیس فتا را جدی گرفته و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام رسان‌های موبایلی، به نشانی پلیس فتا آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی اطلاع دهند.