افزونه جلالی را نصب کنید. 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 6241 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 10 تعداد دیدگاهها : 767×
باغ چشمه بلقیس شاهکاری دلگشا و جذاب در کهگیلویه و بویراحمد
13 مارس 2023 - 20:36
باغ تاریخی چشمه بلقیس شهرستان چرام از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد شاهکاری دلگشا و فرح بخش است که همه زیبایی های یک جاذبه طبیعی برای گردشگری در نزدیکی شهر را دارد.
پ
پ

این مکان دیدنی که در فاصله پنج کیلومتری جنوب شهر چرام و در کنار روستای کره شهبازی قرار دارد اینک تمام زیبایی های یک محیط دلنشین برای گذراندن ساعاتی خاطره انگیز در یک هوای مطبوع بهاری را دارد.

اینجا هوای پاک و آسمان یک دست آبی،ترنم صدای آب جویبارها و چشمه ساران، نغمه دلنشین پرندگان ، تنوع درختان مثمر و زینتی، بوی مست کننده گیاهانی چون پونه، بهشت رویایی را پیش روی گردشگران گشوده است.

اگرچه این روزها باغ چشمه بلقیس چرام با تن پوش بهاری فرح بخش ترین اوقات سال را سپری می کند اما زیبایی های این جاذبه دلنشین مختص به فصل خاصی نیست و این مکان گردشگری در همه روزهای سال جذابیت های خودش را دارد

روزهای بهاری،آرامش صبح بهترین زمان برای قدم زدن در باغ دل انگیز چشم بلقیس برای لذت بردن از زیبایی های چشم نواز بصری همراه با صدای گوش نواز آواز پرندگان است البته حتی ساعت های شلوغ این باغ هم زیبایی های خودش را دارد.

وجود چهار برج به ابعاد ۷۰ در ۱۵۰ متر در ضلع غربی باغ، چشمه و صخره‎ای بزرگ به ارتفاع ۲۰ متر بر زیبایی های باغ دل انگیز چشم بلقیس افزوده است و حوض ساخته شده در وسط این بهشت زمینی رویای بلقیس ملکه سبا در ایوان سلیمان پیامبر را تداعی می کند.

باغ زیبای چشمه بلقیس با مساحتی افزون بر پنج هکتار از شرق به جاده چرام ـ گچساران، از جنوب به اراضی کشاورزی و از غرب به باغی به نام عمران محدود می‌شود.

این باغ با فوران آب چشمه‌های اصلی و چندین چشمهٔ فرعی آبیاری می‌شود به طوری که آب چشمه‌سار ها بوسیله لوله‌هایی در نهرهایی کوچک و بزرگ جریان می‌یابد که در نهایت رودخانه باغ، حوض مرکزی و حوضچه‌های باغ و جوی‌های تغذیه باغ را می‌سازند.

 

جوی بزرگ که بخشی از آب این چشمه‌ها را هدایت می‌کند و خود به دو جوی بزرگ و کوچک تقسیم می‌شود کار تغذیه آب حوض مرکزی باغ را انجام می‌دهد، سپس از طریق جویی دیگر آب حوض مرکزی تخلیه شده و به رود خروجی که اب باغ را به سمت شالیزارهای چرام می‌رساند هدایت می‌شود .

جویی دیگر که رودخانه کوچک درون باغ را می‌سازد در طول باغ امتداد می یابد و در نهایت به شالیزارهای چرام منتهی می‌شود.

در این باغ گیاهان مختلفی وجود دارد که در دو دسته درختان، گیاه زینتی و گل‌ها دسته‌بندی مشوند. درختان باغ به دو دسته درختان میوه دارد از جمله گردو، گلابی، سیب، لیمو ترش، خرمالو، پرتقال، نارنگی، انجیر، انگور، توت، نارنج و نخل و درختان زینتی دسته‌بندی می‌شوند.

باغ چشمه بلقیس دارای چشمه سارها و آبی گواراست که از دل کوه می جوشند و در جویبارهای زیبا که با اصول معماری جدید ساخته شده به استخر دایره ای شکلی سرازیر می شود

در قسمت شرقی باغ صخره‌ای بزرگ به ارتفاع ۲۰ متر وجود دارد که محل آبشار باغ می‌باشد که این آبشار در نوسازی سال ۱۳۹۳ به صورت مصنوعی ایجاد شده است و در مرکز باغ دایره‌ای به شعاع ۱۰ متر و عمق ۱/۵ متر وجود دارد که دارای دو ورودی و یک خروجی می‌باشد، در مرکز این حوض بزرگ جزیره دایره‌ای کوچکی وجود دارد که در آن چندین درخت کاشته شده است.

زیرساخت های گردشگری

مسئول روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:برای اسکان مسافران تعدادی آلاچیق در بخش شمالی باغ احداث شده است.

علی اکبر پاک افزود:باغ چشمه بلقیس چرام مجهز به امکاناتی مانند سرویس بهداشتی در درون باغ و همچنین ورودی آن فروشگاه هایی برای عرضه مواد غذایی و کالاهای مورد نیاز مسافران وجود دارد.

وی بیان کرد: دیگر جاذبه های گردشگری شهرستان چرام چون تنگ پیزال، سد و تنگه شراب گرو، آبشار طسوج، دشت چرام و قلعه تاریخی آماده پذیرایی از گردشگران است.

شهرستان چرام با ۴۵هزار نفر جمعیت دارای ۲ منطقه آب و هوایی گرمسیری و سردسیری از همین مساله باعث تنوع جاذبه های گردشگری در این خطه شده است.

این شهرستان در ۱۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

.

دیدگاه های مردم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 09171482994
پسـت الـکترونیـکی info@asrzagros.ir
آدرس پسـتی جمهوری اسلامی ایران،کهگیلویه و بویراحمد، دهدشت ...