افزونه جلالی را نصب کنید. 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 6161 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 10 تعداد دیدگاهها : 766×
چگونه دولت سیزدهم اشتغال کهگیلویه و بویراحمد را متحول می‌کند؟
07 مارس 2023 - 7:49
دولت مردمی و عدالت محور سیزدهم طرح های قابل توجه و بزرگی را طی ۲سال گذشته در حوزه اقتصادی این استان اجرا و یا در آستانه کلنگ زنی بوده که تلاش های اثربخش یاد شده امید برای افزایش رفاه شهروندان و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید را در دل مردم این دیار زنده کرده است.
پ
پ

کهگیلویه و بویراحمد استانی زرخیز است که متاسفانه به دلیل برخی بی تدبیری ها سال ها نام محرومیت را با خود یدک می کشد و با وجود دارا بودن افزون بر۴۰درصد گونه های گیاهی و دارویی کشور، بیش از ۱۰درصد روان آبهای ایران، پوشیده از انبوه جنگل های بلوط ، روییدن گیاه دارویی در آن به اندازه ۶۰ کشور دنیا، کریدور شامل به جنوب کشور بودن، داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی، ۲هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی، ۷۵۰ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی، تولید ۲۵ درصد نفت ایران در این استان و دیگر مواهب خدادادی همچنان تعداد افراد بیکار در آن بالاست.

کهگیلویه بویراحمد استانی بوده که همواره نرخ بیکاری در آن سوژه رسانه ها بوده و طی یک دهه گذشته میزان نرخ بیکاری در این استان به طورمیانگین از ۱۴ تا ۱۷ درصد در نوسان بوده است اما در دولت سیزدهم این نرخ روند کاهشی را تجربه کرده است.

ضعف زیرساخت‌های ارتباطی، توزیع نامتوازن جمعیت و افزایش روزانه جمعیت در شهرهای استان به ویژه یاسوج، بالا بودن مصارف نسبت به منابع بانکی، نبود سرمایه‌گذاری شرکت‌های مادر تخصصی در استان و غیرفعال بودن واحدهای صنعتی از چالش‌های پیش‌رو برای رشد اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد بشمار می رود.

همیشه ایجاد اشتغال جزو دغدغه های اساسی مردم و مسئولان اجرایی کشور بوده است و دولت ها به دنبال راهکاری برای ایجاد اشتغال پایدار در جامعه بوده اند.

هم اینک دولتمردان سیزدهم به ویژه استاندار کهگیلویه و بویراحمد با درکی عمیق از این استان محروم و کمتر توسعه یافته وارد عمل شده اند و با تدوین برنامه ها و تلاش مضاعف برای خروج از محرومیت تاریخی و رفع مشکلات انباشت شده از گذشته به ویژه مقوله بیکای در تلاش اند.

 

گامهای پرشتاب برای ایجاد اشتغال پایدار

 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: نرخ بیکاری در استان کاملا پایین آمده است و کارهای بزرگ اشتغالزایی در استان در حال کلنگ زنی و یا بهره برداری است و در سفر دوم آیت الله سید ابراهیم رئیسی به استان کارهای بزرگی انجام خواهد شد.

سید علی احمدزاده افزود: در منطقه یاسوج گاز مختار، پیمانکار میدان گازی انتخاب شده است و تجهیز کارگاه آن به زودی (قبل از عید) آغاز می شود و در سفر هیات دولت کلنگ زنی اولین چاه از ۱۵ حلقه چاه آغاز خواهد شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: یونیت هایی ( دستگاه های گاز شیرین کن)که قرار است ایجاد شود حذداق در کمترین تراز ۵۰۰ نفر شغل ایجاد می کند که پیش بینی می شود تا هزار نفر در این رابطه شغل ایجاد شود.

احمدزاده تاکید کرد: برای پالایشگاه گچساران به شدت در تلاش هستیم تا کلنگ زنی شود و خوشبختانه شرایط ایده آلی برای خرید کارخانه اش در خارج از کشور فراهم شده است.

وی ابراز کرد: پیش بینی می شود در حدود سه تا چهار سال آینده به بهره برداری برسد و حداقل سه تا پنج هزار شغل ایجاد می کند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: مینی پالایشگاه دهدشت با خوراک ۱۰ هزار بشکه نفت در روز کلنگ زنی می شود و حدود ۸۰۰ شغل ایجاد خواهد کرد.

احمدزاده ادامه داد: در سفر دوم رئیس جمهور پتروشیمی دوم دهدشت (اوره و آمونیاک) در شهرستان چرام کلنگ زنی خواهد شد و سه هزار شغل ایجاد خواهد کرد و در عملیات ساخت آن هم همین حدود شغل ایجاد خواهد کرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پتروشیمی گچساران در سفر هیات دولت به بهره برداری می رسد و ۵۰۰ نفر دیگر نیرو از طریق آزمون جذب خواهد کرد.

وی با شاره به بحث سد سازی ها، تصریح کرد: سد سقاوه در حال شروع شدن است و سد آبریز سال آینده در مدار ساخت قرار می گیرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: کارخانه های فسفات و آمونیاک در چرام برای افراد زیادی در این منطقه شغل ایجاد خواهد کرد، همچنین نیروگاه سیکل ترکیبی دهدشت در پادوک ایجاد و بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر شغل ایجاد می کند.

احمدزاده بیان کرد: ایجاد صنایع بزرگ و تحول زا در استان در دستور کار قرار گرفته تا برای جوانان این دیار شغل ایجاد شود، همچنین در بخش های مختلف از جمله گیاهان دارویی، کشاورزی، گلخانه ها، سد سازی ها و غیره روند ایجاد اشتغال در حال افزایش چشمگیر است.

وی ابراز کرد: در بخش خوراک دام و طیور و آبزیان ۸۰۰ شغل هدفگذاری شده است و برای نمونه امتیاز چهار کارخانه گرفته شده و به زودی ساخته می شوند.

این روند اشتغال امیدزاست و استان به لحاظ اشتغال پایدار جایگاه دار می شود که پایه های این کار بنا نهاده شده است و در بخش خصوصی هم همپای بخش دولتی کارخانه هایی با اشتغال ۱۰۰ تا ۳۰۰ نفر در حال بهره برداری هستند.

 

اشتغال ایجاد شده در کهگیلویه و بویراحمد به ۱۰ هزار و ۴۵۰ نفر رسید

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تعهد اشتغال امسال استان ۱۳ هزار و ۵۲۰ نفر بوده که با اقدامات عملی انجام گرفته از این میزان تاکنون برای ۱۰ هزار و ۴۵۰ نفر شغل ایجاد شده است.

واعظی زاده اظهار کرد: این تعداد نیروی کار از طریق پرداخت وام های اشتغال و جذب از طریق کاریابی های کهگیلویه و بویراحمد مشغول بکار شده اند و اسامی در سامانه رصد ثبت شده است.

وی افزود: شمارش معکوس برای اتمام سال نزدیک است و به دلیل کم کاری برخی دستگاه های اجرایی در ثبت اشتغال ایجاد شده در سامانه رصد تعهدات به طور کامل عملیاتی نشده است چنانچه این دستگاه ها اقدام به ثبت اشتغال ایجاد شده کنند استان تمام تعهدات خود را عملیاتی کرده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: سال ۱۴۰۰ تعهد اشتغال استان ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر بوده که تنها برای ۲ هزار و ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد شد ولی امسال اشتغال ایجاد شده در سطح استان تفاوت معناداری با سال گذشته دارد.

واعظی زاده عنوان کرد: پاییز امسال، نرخ بیکاری در استان کاهش چشمگیری داشته در حالی که همه ساله، نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از میانگین کشوری بود، در سال جاری نرخ بیکاری استان کمتر از میانگین کشوری شده است.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری کشور در تابستان و پاییز سال ۱۴۰۱ به ترتیب ۸.۹ و ۸.۲ بود ، اما در کهگیلویه و بویراحمد در تابستان و پاییز، ۸.۷ و ۷.۶ بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد:با رویکرد حمایتی دولت سیزدهم برای نخستین بار است که نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد کمتر از میانگین نرخ بیکاری در کل کشور شده است.

به دستور استاندار کهگیلویه و بویراحمد دستگاه های اجرایی استان که هنوز آمار اشتغال شان را در سامانه رصد ثبت نام نکرده اند مکلف شده اند تمام آمار اشتغال ایجاد شده را به طور دقیق قبل از سال جدید وارد کنند.

تحقق کامل ۱۳ هزار و ۵۲۰ نفر اشتغال در استان محروم کهگیلویه و بویراحمد گامی مهم از دولت مردان دولت سیزدهم خواهد بود که برای همیشه ماندگار خواهد بود.

بنا به گفته مسئولان هم اینک ۱۶ هزار نفر کهگیلویه و بویراحمدی جویای کار هستند که فراهم کردن بستر اشتغال این افراد افزون بر رفع مشکلات معیشتی آنان به رونق تولید و بهبود وضعیت بخش خدمات در استان کمک می کند.

بر اساس آخرین آمار ۱۶۷ هزار نفر شاغل در استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جست و جوی یافتن کار هستند که امید می رود دولت بتواند با ادامه روند کنونی بستر اشتغال آنان را فراهم کند.

تلاش های دولت سیزدهم در این استان به کسب و کارهای کوچک محدود نشده و قرار است طرح های بزرگی به زودی بهره برداری شود، امید می رود تا پایان این دولت فرصت های شغلی جدیدی در حوزه صنعت کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شده و روند کاهشی نرخ بیکاری ادامه یابد.

کهگیلویه و بویراحمد براساس تقسیمات کشوری سال ۱۳۹۵ با حدود ۱۶هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع وسعت، سرزمینی مرتفع و کوهستانی یکی از استان‌های جنوب غربی ایران است؛ مرکز آن شهر یاسوج و بین استان های خوزستان، اصفهان، فارس، چهارمحال و بختیاری و بوشهر قرار دارد.

این استان به ۹ شهرستان تقسیم شده و بیش از ۱۷۰۰ روستا دارد.

کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۵۵ خورشیدی از دو استان فارس و خوزستان جدا و یک استان مستقل شد. محدوده جغرافیایی آن از آن زمان تاکنون تغییری نکرده است.

کهگیلویه و بویراحمد با حدود ۱۶هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع وسعت، یک درصد ازمساحت ایران و٩ / درصد از جمعیت کشوررا دارد وبه طورمیانگین در هر کیلومترمربع آن ۴٢نفرزندگی می کند.

جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد بر اساس سرشماری عمـومی نفـوس و مـسکن آبانمـاه ۱۳۹۰، بـه تعـداد ۶۵۸ هزار و ۶۲۹ نفر بود. ۴۹.۹۷ درصد از این جمعیت را مردان و ۵۰.۰۳ درصد را زنان تشکیل می دهند.

این آمار در پنج سال گذشته افزایش یافته و براساس برخی گزارش ها به بیش از ۷۰۰ هزار نفر رسیده است؛ ۵۲ درصد در نقاط شهری و ۴۸ درصد در نقاط روستایی (ساکن و غیر ساکن ) زندگی می کنند.

همه این آمارها نشان دهنده لزوم گرفتن تصمیم های راهبردی برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد است تا بتواند بخشی از شکاف ایجاد شده با سایر استان های کشور را پر کند

 

 

دیدگاه های مردم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 09171482994
پسـت الـکترونیـکی info@asrzagros.ir
آدرس پسـتی جمهوری اسلامی ایران،کهگیلویه و بویراحمد، دهدشت ...