افزونه جلالی را نصب کنید. 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 6219 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 10 تعداد دیدگاهها : 766×
پاسخ کارشناسان پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس به مخالفت ها با کلنگ زنی واحد phd
28 آگوست 2022 - 9:50

با کلنگ زنی واحد phd ابر پروژه بیدبلندخلیج فارس متاسفانه برخی افراد برای تلخ کردن کام مردم گویی در بیان مسائل غیرکازشناسی و مخالفت ها بااحداث این طرح مسابقه گذاشته اند.

پ
پ

 

به گزارش عصرزاگرس،در حالی که روز جمعه۱۴۰۱/۶/۵ کلنگ واحد phdپالایشگاه بیدبلند خلیج فارس باحضور مسئولان ملی و شهرستانی به زمین زده شد و روزنه های امیدی برای کاهش بیکاری جوانان و توسعه منطقه بیش از بیش پدیدار شد، مصاحبه غیرضروری رییس سازمان محیط زیست خوزستان که همراه برخی مخالفت ها با این رویداد بود کام مردم این خطه راتلخ نمود.
برهمین اساس، این مخالفت ها با تاکید بر عدم اخذ مجوزهای زیست محیطی برای این پروژه در زمان کلنگ زنی همراه بوده که موجب شد اداره کل محیط زیست خوزستان از دستور توقف هرگونه عملیات اجرایی این پروژه خبر داده و پالایشگاه بیدبلند نیز در پاسخ به این دستور، اجرای هرگونه عملیات را منوط به انجام فعالیت های مهندسی و اخذ مجوز از محیط زیست طبق روال قانونی و رعایت تمامی ضوابط اعلام کرده است . حال از سوی دیگر، چند نفر از مهندسین پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس با انتشار یادداشتی که میتواند پاسخ تلویحی این ابر پروژه باشد، در پاسخ به دغدغه های دوستداران محیط زیست اجرای این پروژه را کم خطر عنوان کرده اند که عینا در زیر می آید:
۵ پرسش و ۵ پاسخ درباره واحد PDH بیدبلند خلیج فارس
۱/آیا واحد PDH بیدبلند خلیج فارس یک پروژه مستقل از پالایشگاه است؟
خیر، بر اساس مطالعات امکان‌سنجی به عنوان یک واحد توسعه‌ای تکمیل زنجیره ارزش پالایشگاه و در داخل محوطه و شرق محیط پالایشگاه احداث می‌شود لذا طرح عنوان «پتروشیمی بهبهان» موضوعیت و وجاهت قانونی ندارد.
هم اکنون به منظور مزایای اقتصادی طرح‌های پتروپالایشگاهی، با احداث این طرح توسعه ای، پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس به پتروپالایشگاه تبدیل خواهند شد که با فرآورش روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب گازهای آلاینده مشعل‌ها و گازهای همراه نفت از NGL-900/1000/1200/1300
۲.تبدیل به ترکیبات ارزشمند و سودآور پتروشیمیایی خواهد نمود.
/آیا مشکلی برای تامین آب وجود دارد؟
برای تامین آب هیچگونه مشکلی وجود نداشته و پالایشگاه نیاز به احداث تاسیسات جدید جهت انتقال آب به واحد PDH/PP نخواهد داشت. از همان تاسیسات قبلی و قرارداد جاری با شرکت آبفا خوزستان که برای پالایشگاه احداث شده بود، برای تامین آب خام استفاده خواهد شد. همانطور که مستحضرید در ادامه رسالت حفظ محیط زیست و توسعه پایدار، پالایشگاه با سرمایه‌گذاری معادل ۴/۵ میلیون یورو تکنولوژی بازیافت آبهای دورریز با ظرفیت بازیافت روزانه حدود یک میلیون لیتر آب را در دست ساخت دارد که فاز اول آن در شهریور سال جاری به بهره برداری خواهد رسید. بنابراین به ظرفیت جدیدی جهت دسترسی به منابع آب نیازی نیست و همان قرارداد قبلی ظرفیت آب با آبفا خوزستان کفایت می‌کند.
۳/فرآیند محیط زیستی، مهندسی و اجرای پروژه به چه شکلی است؟
محل اجرای طرح PDH/PP در محدوده زمین‌های متعلق به شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس بوده و قبلاً جهت ساخت و ساز واحدهای پالایشی و شیمیایی مطالعات کامل زیست محیطی انجام شده و مجوزهای مربوطه از سازمان محیط زیست قبلا اخذ شده است. همچنین واحد مذکور جزء چرخه تکمیل زنجیره ارزش تولیدات پالایشگاه بوده و با سازمان محیط زیست مکاتبات لازم انجام و احداث در زمین متعلق پالایشگاه بلامانع اعلام شده و تنها بیدبلند مکلف به انجام بررسی اثرات زیست محیطی (EIA) طرح مذکور توسط مشاور ذیصلاح شده است. در این خصوص انتخاب مشاور قبلا انجام شده و موضوع در حال انجام است.
قصد بر این است که تکنولوژی استفاده شده در طراحی و ساخت، بهترین و بروزترین تکنولوژی و دوستدار محیط زیست انتخاب گردد. خوشبختانه بدلیل وجود امکانات مشترک با پالایشگاه نگرانی در خصوص بسیار از موارد زیست محیطی نخواهد داشت. بعنوان مثال سیستم تصفیه پساب صنعتی مشترک با پالایشگاه و حوضچه‌های تبخیر و… ) همچنین لازم به ذکر است با توجه به ماهیت و هویت زیست محیطی مجموعه بیدبلند خلیج فارس که به عنوان برگزیده زرین صنعت سبز ایران معرفی شده است بیشترین حساسیت‌های زیست محیطی را در بخش طراحی و اجرا لحاظ خواهد کرد. لازم به ذکر است این پروژه در حال حاضر در مرحله مطالعات مهندسی است تا پس از طی فرآیندهای معمول حساسیت‌های زیست محیطی، اقتصادی و فرآیندی در طرح دیده شود. مطمئنا تا اجرای عملیات عمرانی طرح این ملاحظات اساسی در نظر گرفته خواهد شد.
۴/با توجه به اینکه هنوز مهندسی پایه و انتخاب دانش فنی طرح مشخص نشده آیا می‌توان عملیات اجرایی را آغاز کرد؟
نکته و تاکید اصلی این است که در حال حاضر مطالعات فنی و مهندسی این طرح آغاز شده است و اساسا ملاحظات زیست محیطی پس از انجام این فرآیندها لحاظ خواهد شد.
در پاسخ به موضوع اصلی پرسش باید تاکید کرد عملیات اجرایی فعلی مربوط به جمع آوری و انتقال نخاله‌های ساختمانی به جامانده از اجرای پروژه پالایشگاه به محل های مشخص شده توسط دستگاه های مربوطه جهت تسطیح زمین می‌باشد و طبیعتا بدون مطالعات مهندسی پایه، دانش فنی و نقشه‌های فنی امکان اجرای هیچ فعالیت میدانی وجود نخواهد داشت و لازم به ذکر است .
لذا قضاوت‌های فعلی وجاهت منطقی و اخلاقی ندارد.
۵/ظرفیت اشتغال پروژه و مدت ساخت پروژه؟
ظرفیت اشتغال این طرح در طول اجرای پروژه ۳۰۰۰ نفر مستقیم و ۵۰۰۰ نفر غیر مستقیم میباشد و مدت زمان اجرای طرح ۴ سال می‌باشد.
جدا از ظرفیت اشتغال پروژه اصلی با احداث این واحد تولید پروپیلن و پلی پروپیلن در نوع خود یکی از بزرگترین طرح‌های تولید PP کشور می‌باشد، سرمایه گذاران زیادی به منظور ایجاد شهر صنعتی و پارک پلی پروپیلن در منطقه جذب این خطه از مستعد کشور خواهند شد که ضمن ایجاد اشتغال بیشتر، منجر به توسعه منطقه و شهرستان خواهند شد.

دیدگاه های مردم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 09171482994
پسـت الـکترونیـکی info@asrzagros.ir
آدرس پسـتی جمهوری اسلامی ایران،کهگیلویه و بویراحمد، دهدشت ...