طراحی سایت و قالب وردپرس
  • تاریخ انتشار خبر : جمعه ۱۹ مرداد, ۱۳۹۷ | کد خبر : 21826 | نویسنده : خلیل مهرجو
  •   

    در نمایشگاه بین المللی کتاب امسال(۹۷) شاهد دو اثر جدید در حوزه نظریه پردازی، تحلیل و جریان شناسی سینمای ایران وجهان به قلم سید علی اصغر تقوی بودیم.

    عصرزاگرس/در گفتگو با خبرنگاران در نمایشگاه بین المللی کتاب امسال(۹۷)  شاهد دو اثر جدید در حوزه نظریه پردازی، تحلیل و جریان شناسی سینمای ایران وجهان به قلم سید علی اصغر تقوی بودیم.

    “سینمای موعود” که به نظر میرسد؛ حکایت از جریان خاصی در سینما داشته باشد و در واقع عهده دار بحث سینمای آخرالزمانی و یا سینمای معادگرا باشد، از نظر این نویسنده به گونه دیگری آغازگر بحث ومناظره فکری ومبنایی در باب ماهیت وبالاخره، فرجام شناسی سینما و تکنولوژی است. 

     

    سید علی اصغرتقوی، خود در معرفی این کتاب می گوید: کتاب سینمای موعود صرفنظر از اینکه مجموعه مقالاتی در باب ماهیت سینماست، مقدمه ای است برای طرح بحث ونظر جدیدی در باب ماهیت و فرجام سینما و تکنولوژی که ادامه آن در یک مجلد دیگری در حال تدوین است، در کنار بحث از ماهیت، چیستی و چگونگی سینما، فارغ  از اینکه سینما و همین طور تکنولوژی  قرار است چه باری از معانی و مفاهیم را به دوش بکشند، بحث از فرجام سینما و تکنولوژی به جای سینمای معادگرا و آخرالزمانی، نگرش نو و تازه در فضای نقد ونظر است.

     

    سید علی اصغر تقوی در پاسخ به این سوال که آیا سینمای موعود نشان گر تأکید بر ژانر وگونه خاصی از فیلم های سینمای جهان است،یا اینکه عنوان کتاب عهده دار موضوع دیگری درباره سینماست؛  با بیان اینکه کتاب حاضر عمدتاً  بازگشت به ارزش ها در سینما را با رویکرد تازه تری دنبال می کند گفت: سینمای موعود یک ژانر سینمایی نیست، یک نظریه در رابطه با سینماست و این موضوع در ترجمه این معنا قابل مشاهده است؛ یعنی منظور ما سینمای اوپوکالپتیک (opcalyptic) و یا حتی اشاتولوژیک نیست، بلکه منظور از موعود (promised) همان سینمایی است که وعده داده می شود،یا حقیقت وعده هایی است که درباره سینما محقق خواهد شد،البته در این میان بحث از سینمای آخرالزمانی خواهد شد اما آنچه در قالب سینمای موعود آمده است  تنها درچارچوب سینمای آخرالزمانی خلاصه نمی شود، بلکه سخن از  تحلیل یک گفتمان تازه سینمایی است ومنظور از موعود همان وعده گاهی است که در آن پرده ها افتاده و حقایق آشکار خواهد شد.

     

     این پژوهشگر سینمایی در پاسخ به اینکه جایگاه این نظریه در سینمای معاصر چگونه است؟ گفت: در سینمای موعود تکیه بر فیلم ساز و مقامی است که فیلمساز می تواند کسب کند و دست به تصرف در جوهر ماهوی تکنیک زده و در آن  رابطه ای تقرُّبی با وجود حق و حقیقت یافته و یا می تواند اسباب تعالی واقع شود.

     

    از این منظر؛ ماهیت تکنولوژیک سینما نمی تواند مانع حضور و شهود فیلمساز شود بلکه فیلمساز می تواند در مواجهه و رویارویی با تکنیک به مثابه جزئی از این عالم بر نسبت حضوری خود بیافزاید و باصطلاح از ساحت بیرونی تکنیک فاصله گرفته و از زیر بار آن رهایی یابد.

     

    تقوی بر این باور است؛ اگر بخواهیم مصداق ومعیاری برای تحقق سینمای موعود در جهان معاصر در نظر بگیرییم این است که بگوییم: سینمای موعود ،سینمایی است که نشان از یک حرکت ارتقایی داشته و به جای ماهیت تکنیکال سینما، حقیقت هایی را که انسان معاصر در آن مستغرق است برای مخاطب بازنمایی میکند .

     

    در پایان خواستیم ضمن جمع بندی چنانچه نکته ای ناگفته مانده است در خصوص سینمای موعود بازگو کنند که دوباره تأکید داشتند: غرض از سینمای موعود پرداختن به گونه های خاص سینمای آخرالزمانی و دامن زدن به مباحث تکراری وکلیشه ای با عنوان سینمای اوپوکالپتیک ویا اشاتولوژیک نبوده و نیست، بلکه محدوده بحث بیشتر در حوزه اشاتولوژی و فرجام شناسی سینما و تکنولوژی است، می خواهیم بگوییم چه فرجام دیگری برای همین سینمایی که هست متحقق و متصور است، یعنی غرض از سینمای موعود؛ ورود به مبحث ماهوی سینما و تکنولوژی نیست، هر چند در نقد و تحلیل نظریات مختلف گاهی به این مباحث ورود کرده ایم اما غایت و مقصود، مداخله در این موارد نبوده است.

    لازم به توضیح است؛ سید علی اصغر تقوی،نویسنده،پژوهشگر،استاد حوزه و دانشگاه است که تدریس در دانشگاه را از ۱۳۷۸ آغاز نموده و سال ها در سمت مدیریت فرهنگی سازمان های مهم فرهنگی،هنری و سینمایی حضور مؤثر داشته است،نویسندگی را از ۱۳۷۰ با نمایشنامه و داستان کوتاه آغاز نموده و در ادامه به پژوهش هنر و فلسفه هنر روی آورده است،نظریه پردازی در حوزه مبانی نظری هنر،سینما وتکنولوژی مهم ترین فعالیت تخصصی او در سالیان اخیر است، نظریه هایی در باب فلسفه مفهومی، تبارشناسی تحلیلی و ضرورت اجتهاد در تکنولوژی از جمله کنش های اخیر فکری وفلسفی او در فضای رسانه و مطبوعات است. تقوی با بیان انتقادی نسبت به برخی فلاسفه معاصر از جمله “مارتین هیدگر” آلمانی، رویکرد تازه تری را به تکنولوژی مطرح نموده است. 

    امروز سه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸
    • تـــازه ترین خبرها
    • پـــربازدیدترین ها
  • زمین لرزه ۲.۸ ریشتری قلعه رئیسی کهگیلویه را لرزاند
  • یک بانو سرپرست اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت معدن وتجارت کهگیلویه وبویراحمد شد
  • موُلفه اصلی پدافند تبدیل تهدید به فرصت است/آمادگی آموزش و پرورش کهگیلویه برای برگزاری چند مانور آموزشی در هفته پدافند غیر عامل
  • اتمام خدمت رسانی خادمان موکب شهدای شهرستان کهگیلویه به زائرین اربعین حسینی (+تصاویر)
  • دیدار تیم های فوتبال پیشکسوتان “استقلال دهدشت” و “شهید تاجگردون” در دهدشت برگزار می شود/زمان
  • مراسم اربعین سرور سالار شهیدان در جوار مطهر امامزاده سید محمود(ع )
  • اولین سوگواره خوشنویسی در چرام برگزار شد/تصاویر
  • تاجگردون در آرو:از آن افرادی نیستم که در امامزاده قسم بخورم که نخواهم آمد/درخواست میرشکار از منتقدین
  • پیاده روی حرم تا حرم جاماندگان اربعین شهرسوق دهستان چنگلوا وروستای بلوط بنگان برگزارشد/تصاویر
  • مراسم تشیع وتدفین سرپرست معاونت آموزش حوزه علمیه فارس درشهرسوق/تصاویر
  • روایتی از خودسوزی زنان در دیشموک (+فیلم)
  • مدیرکل سابق حوزه استاندار کهگیلویه بویراحمد معاون سازمان همیاری ها و شهرداری های استان تهران شد
  • عزل مدیری در کهگیلویه وبویراحمد بخاطر تخلفات اداری/تقوی؛ از رسانه ها گلایه دارم
  • پیام تبریک معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت هفته تربیت بدنی
  • برخورد فیزیکی یکی از کارکنان شهرداری دهدشت با ارباب رجوع وعدم پاسخگویی شهردار
  • هیئت رئیسه شورای شهرستان چرام مشخص شدند/”نوروزی” رئیس شد
  • تلاش برای برگزاری انتخابات بی طرف در کهگیلویه/نقش رسانه ها در آرامش و حضور حداکثری مردم در انتخابات
  • نحوه بررسی بودجه سال‌۹۹ و ۱۴۰۰ از زبان غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس
  • پاسخی به دعوت نامه اخلاقی عدل هاشمی پور/ای کاش این بیانات شیوا و رسا را طی سه سال و نیم گذشته از شما می شنیدیم
  • بازدید فرماندار کهگیلویه از موکب شهدای این شهرستان (+تصاویر)