افزونه جلالی را نصب کنید. 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 6241 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 10 تعداد دیدگاهها : 767×
توجه به مناطق محروم از اولویت بودجه 1401 است/اعتبارات کلی استان ۲۹ درصد رشد یافته و در رتبه ۱۸ هستیم/حاشیه ها مانع توسعه استان می شود،خبرنگاران پرهیز کنند
24 دسامبر 2021 - 12:30
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در نشست خبری با اصحاب رسانه: نشست خبری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اصحاب رسانه صبح روز پنج شنبه برگزار شد.
پ
پ

به گزارش عصرزاگرس،علی شهابی نسب در این نشست با اشاره به اهمیت وجود خبرنگاران در کشور گفت: خبرنگاران خدمات نظام را بیان می کنند و از طرف دیگر مشکلات مردم را به گوش مسولان می رسانند ، برای توسعه شهر و استان باید دست به دست هم دهیم.

وی بیان کرد: نکته مهم اینجاست که خبرنگاران باید از پرداختن به حواشی پرهیز کنند ،این حاشیه ها مانع توسعه استان می شود،گاها ممکن است تیترهایی که واقعیت ندارد درج شود این موضوع باعث می شود مشکلاتی نیز ایجاد شود،رسانه ها باعث افزایش اعتماد مردم به مسولان شوند تا دولت نیز برای خدمت به مردم انگیزه دو چندان پیدا کنند .

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه ‌و بویراحمد ابراز داشت: لایحه بودجه کل کشور هفته گذشته تقدیم مجلس شد، نزدیک به یک ماه طبق قانون این لایحه در کمیسیون های تخصصی مجلس به بحث گذاشته شد و در طی یک ماه نمایندگان آن را مطالعه و نقطه نظرات خود را مطرح و نهایت وارد صحت علنی مجلس می شود ،بعد از تصویب در مجلس به شورای نگهبان تقدیم و بعد از تایید در شورای نگهبان به قانون تبدیل و برای اجرا ابلاغ می شود.

شهابی نسب با بیان اینکه لایحه بودجه در سال ۱۴۰۱ با رویکرد بسیار متفاوت از همیشه  به مجلس ارسال شده است گفت: به دلیل شرایط موجود از جمله کرونا رشد اقتصادی کشور کاهنده بوده است،سیاست در این بودجه به این شکل بوده که رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۱ رشد ۸ درصدی تحقق پیدا کند،و نکته دوم اینکه رشد بیش از حد تورم افسارگسیخته داشتیم در پایان سال ۹۹ نرخ تورم به ۴۷ درصد رسیده بود در لایحه بودجه باید به گونه ای برنامه ریزی می شد که  تورم کاهش پیدا کند.

وی ابراز داشت: ضریب جینی نشان دهنده توزیع عادلانه ثروت است،ضریب جینی ما در طی سال های اخیر روند افزایشی داشته است، ضریب جینی اکنون به ۴۰ درصد رسیده که مقداری بالاست و دولت باید در سال ۱۴۰۱ کاری کند که این ضریب به زیر چهل درصد و حتی زیر ۳۰ درصد برسد.

این مسئول کهگیلویه و بویراحمدی در ادامه افزود: ثبات اقتصادی نیز موضوع مهم است،که دولت باید تلاش کند این ثبات حاکم شود، نکته دوم که در این لایحه دنبال می شود بحث اشتغال است،دولت برای سرعت بخشیدن به اشتغال و رونق تولید برای اولین بار بعد از ۴۳ سال صندوق پیشرفت و عدالت در استان ها تشکیل می شودرئیس صندوق استاندار است،منابع این صندوق برای هر استان ۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است این به غیر از بودجه سالانه استان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه ‌و بویراحمد گفت: تلاش می کنیم بتوانیم با منابع این صندوق اشتغال را توسعه دهیم برای توسعه زیرساختی نیز فعالیت خواهیم داشت،این مبلغ برای همه استان ها همین مقدار خواهد بود، از منابع این صندوق یکی بانکهاست،آورده بخش خصوصی  ،فروش اموال مازاد دولت است سال های قبل پول این اموال به تهران بازگشت داده می شد،مازاد درآمدهای مالیاتی نیز از منابع این صندوق است که باز به تهران بازمی‌گشت اما در سال بعد همه به این صندوق بازنخواهد گشت،اکنون این صندوق باید اول در مجلس تصویب و نهایی شود .اگر تصویب شود حرکت بسیار خوبی خواهد بود.

او با بیان اینکه وقتی منابع طرح های ملی وارد استان شود ، استان بهتر می تواند تصمیم گیری کند و این موضوع به نفع استان است تصریح کرد:اکنون ۸۵ درصد بودجه کشور ملی است و استان فقط در مورد ۱۵ درصد می توانست تصمیم گیری کند اما وقتی این تصمیم گیری افزایش یابد برای استان خیلی خوب است.

وی با بیان اینکه توجه به مناطق محروم از دیگر اولویت ها در لایحه بودجه ۱۴۰۱ است گفت: این موضوع در لایحه داده شده ۱۳ هزار میلیارد تومان برای مناطق توسعه نیافته دیده شده است سهم استان هنوز مشخص نیست، سال ۱۴۰۰ مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان سهم استان بود.

شهابی نسب با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد تولید ناخالص کشور در اختیار ۱۰ استان است و ۷ استان توسعه نیافته کمتر از ۶ درصد تولید ناخالص داخل دارند و این به معنای فاصله است گفت:استان های غنی هستند که ظرفیت زیادی دارند اما سهم تولید ناخالص پایین دارند،چه دلیلی دارد ۷۰ درصد تولید ناخالص کشور در اختیار این ۱۰ استان باشد و این بی عدالتی است تهران ،اصفهان ،بوشهر،خراسان رضوی،خوزستان ،فارس، مازندران، شرقی، کرمان،البرز این استانهاست،درآمد بالاست رفاه بالا ست اما اردبیل،سمنان، چهارمحال بختیاری،شمالی، خراسان جنوبی،ایلام کمترین درآمد را دارند این بی عدالتی است.

وی به سند آمایش سرزمین اشاره کرد و گفت: این سند در شورای عالی آمایش کشور در اسفند ۹۹ تصویب شد باید امسال اجرایی میشد این سند به دنبال این است طرح های مختلفی در استان ها شروع شود، یکی از مواردی که در استان دیده شده یکی گردشگری است،نفت نیز در این سند دیده شده است،یاسوج نیز به عنوان یک شهر که وسط چهار کلان شهر است که یک کریدر مهم محسوب می شود به این نیز توجه شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه ‌و بویراحمد گفت: نکته مهم دیگر در بحث بودجه مهار هزینه هاست،هزینه های دولت ۱۰۴ درصد رشد پیدا کرد در سال ۱۴۰۱ رشد هزینه های دولت ۵ درصد است، دلیل این رشد در امسال  همسانسازی حقوق معلمان و بازنشستگان  و افزایش حقوق کارمندان بوده است.

شهابی نسب خاطر نشان کرد: فروش نفت در لایحه بودجه در روز یک میلیون ۲۰۰ هزار بشکه دیده شده و قیمت هر بشکه ۶۰ دلار دیده شده است ،سهم نفت در بودجه سالهای گذشته کاهش پیدا کرده بود سال ۹۹ این سهم ۲ درصد بوده دلیل آن تحریم بوده است، اما اکنون امیدوار هستیم در سال بعد با رایزنی های دیپلمات ها بتوانیم فروش را افرایش دهیم.

مدیر کل حوزه اقتصادی و بودجه ای تاکید کرد: در لایحه متوسط افزایش حقوق کارمندان دولت ۱۰ درصد دیده شده است  و حداقل حقوق در سال ۱۴۰۱ به چهار میلیون و نیم رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ریل اقتصاد تغییر کرده است و بر اساس سه رکن رشد اقتصادی و ارتقای بهره وری،عدالت محوری،ثبات اقتصادی  خواهد بود افزود: رهبر انقلاب تاکید داشتند ساختار بودجه ریزی باید اصلاح شود.

شهابی نسب تاکید کرد: جایگاه استان در بودجه ۱۴۰۱ رتبه ۱۳ است و این یعنی اعتبار ۱۳ استان کمتر از استان ماست، این استان یک درصد جمعیت  را دارد و از نظر جمعیت از استان های آخر هستیم فقط 2 استان کمتر از ما جمعیت دارند ، اما این استان از اعتبارات مناطق نفت خیز  و اعتبارات توسعه نیافتگی برخوردار و دربحث توازن و ردیف های محرومیت زدایی دیده شده است.

وی وضعیت اعتبارات را در کهگیلویه اینگونه ارزیابی کرد، اعتبارات استانی ۶۳ درصد رشد داشته است،اعتبارات نفت از ۱۸۹ میلیارد به ۲۵۰ میلیارد تومان رسیده ۳۲ درصد افزایش یافته است،اعتبارات متوازن هنوز افزایش پیدا نکرده است. اعتبارات کلی استان ۲۹ درصد رشد یافته است. جایگاه استان در بودجه ۱۴۰۱رتبه ۱۸ است  گفت:جایگاه بسیار خوبی است ما نباید استان را با کلان شهرها مقایسه کنیم مگر می شود استان اول باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:عمق محرومیت به قدری زیاد است که هرچقدر اعتبارات بیاید فاصله زیادی با استان های توسعه یافته داریم،باید با هم تلاش کنیم برای توسعه استان کمک دهیم باز هم منابع افزایش پیدا کنند و مجوز ماده ۲۳ برای طرح هایی که این ماده را ندارند گرفته شود.

وی در خصوص توسعه شهرستان مارگون گفت: سال ۱۴۰۰ اولین سالی بود که به این شهرستان اعتبار داده شد، ۴۰ میلیارد تومان به این شهرستان اختصاص داده شد.

شهابی نسب در خصوص استقرار ادارات گفت: هنوز خیلی از ادارات ما در شهرستان های مختلف مستقر نشده اند،ادارات اول باید مجوز را در وزارت خانه ها دریافت کنند ،سال گذشته برای استقرار واحدهای اداری در مارگون تلاش کردیم اما بودجه جوابگو نبود، سال ۱۴۰۱ مبلغ ۵۰میلیارد تومان برای شهرستان های نو و جدید در نظر گرفته شده است.

دیدگاه های مردم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شـماره تمـاس 09171482994
پسـت الـکترونیـکی info@asrzagros.ir
آدرس پسـتی جمهوری اسلامی ایران،کهگیلویه و بویراحمد، دهدشت ...